Kortgått mat: Grateng med vinterkarse og gressløk

Vinterkarsen sto gulgrønn og frodig i grøftekanten da jeg gikk hjem fra jobb. Her strålte det av billig middag, så jeg plukket med meg en bukett hjem. Det er bare å forsyne seg for det er et nasjonalt ønske om å redusere bestanden som jager andre planter fra enger og grøftekanter.

Blomsterknoppene ligner på minibrokkoli. De kan spises rå i salat, men jeg valgte å blande dem i en grateng, som jeg pyntet litt ekstra med vinterkarse i osten på toppen. (Husk å skylle vinterkarsen godt).

I den enkle gratengen puttet jeg vinterkarse, lettkokte poteter og blomkålbuketter. Så blandet jeg i noen skinkebiter, helte over fire egg vispet med litt melk og løp ut og sakset med meg persille, gressløk og kinesisk gressløk, som jeg strødde over. Revet ost på toppen, og så inn i ovnen på 200 grader ca. en halv time.

Tro meg. Det smakte av vår.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

One Response to Kortgått mat: Grateng med vinterkarse og gressløk

  1. Pingback: De 10 beste oppskriftene mine på mat av ville vekster | perogkari

Leave a Reply

