Kortgått mat: De første traktkantarellene er på glass

Det er utrolig hvor mye sopp det er plass til i et lite glass når vannet forsvinner. Opprinnelig var dette seks-sju liter frodige traktkantareller, som fylte det meste av den store kurven vår. Etter en tur i tørka har de krympet betraktelig.  Hvis du ser noen lyse biter i mellom, så er dette vanlige kantareller som har sneket seg med.

I skogen er det så rikelig med traktkantareller nå at jeg lurer på om jeg skal kjøpe noen riktig fine glass, fylle dem med tørket sopp, og gi dem bort i gave. Da må jeg nok også gjøre meg litt mer flid med å klippe dekorative etiketter.

Mer om traktkantareller: perogkari.wordpress.com

Når vi først er i sopphjørnet. Det er også godt med matrisker i år. Dette er en enkel sopp å lære, og jeg må skynde meg ut for å plukke før marken rekker å beleire alle.  Det kommer med om saken, bare vi får tatt noen fine bilder.

Noe annet som skal testes er kantarellsmør. For nå kommer de gule, gode på andre runden. Jeg fant to liter på ti minutter i dag.

Kari K.

This entry was posted in Kortgått mat, Ut i naturen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

