Kortgått mat: Yndlingste av mynte, salvie, agurkurt og sintronmelisse

“Mynte, salvie, agurkurt og sitronmelisse. Den perfekte teblanding for kropp og sjel” Dette er en læresetning som har festet seg etter at jeg var på omvisning i urtehagen på Domkirkeodden på Hamar. Blomsten til eplemynta står der også nå, lys lilla og vakker (bildet).

Jeg hadde ikke med meg notatblokk, så jeg sliter litt med å huske hva som styrker de indre organer, setter hjernen i sving og får  kroppen til å ha det bra. Men den smaker i alle fall godt hvis du liker urtete. Jeg har også kikket litt i ulike bøker:

Sitronmelisse skal virke avslappende og være god for fordøyelsen.

Mynte skal hjelpe på magen og være god mot forkjølelse.

Agurkurt har de gamle grekerne brukt mot depresjon, og den kan virke foryngende og er bra for blodet.

Salvie er blitt sett på som en kvinneurt som kan fremme fruktbarhet og stoppe hetetokter. Urten blir også sett på som styrkende for hele kroppen.

Alle disse fire urtene vokser villig i hagen. Agurkurten, som egentlig er ettårig, frøsår seg og dukker opp på de pussigste steder. Eplemynte og ananasmynte står der jeg har satt dem, mens peppermynta stadig er på vandring. Sitronmelisse vender tilbake i sin gamle tue, som jeg stadig må passe på så den ikke skal bli invadert av oregano. Salvien er også stedbunden, grågrønn og vakker.

Den første frostnatta har vært en grad unna. Lørdag morgen gikk jeg derfor ut i finværet og høstet urter som jeg la i tørka. Teblandingen ble så kuttet med en stor kniv til passe konsistens. Jeg oppbevarer den i et tett glass, men det går sikkert lite bra med en boks.

Det kan være lurt å tenke på at mynte er dominerende i smaken, og du skal heller ikke ha for mye salvie. Ofte synes jeg at jeg kunne ha brukt enda mer sitronmelisse, så dette er en smaksak.

Kari K.

This entry was posted in Kjøkkenhage for nybegynnere, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

