På leting etter et stinkdyr i stua – fant Stapelia gigantea

Da jeg kom inn i gangen, kjente jeg den kvalmende lukten med en gang. Katta måtte være dårlig i magen. Jeg skyntet meg inn på toalettet for å sjekke kattedoen, men der var sanden like ren og fin som da jeg dro.

Luktesansen ble utstyrt med radar. Stanken måtte helt klart komme fra stua. Men det lignet ikke Permillepus å gjøre fra seg i blomsterpottene. Jeg kikket i krokene, og det hadde ikke forundret meg om jeg hadde funnet et stinkdyr med alle kjertlene vidåpne.

Så fikk jeg øye på skjønnheten. Den store, femtakkete stjernen dekket nesten alle de grønne fingrene på sukkulenten. Og jeg hadde sett maken før. Stikker du nesen din i Stapelia gigantea, har du mistet matlysten for en stund.

Stapelia gigantea kommer fra Sør-Afrike og blomstrer i september. Den liker full sol og skal ha en hvileperiode om vinteren, heter det. Min står i vestvinduet i stua hele året, og nøler ikke med å blomstre.

Kari K.

This entry was posted in Stueplanter. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

