Kortgått mat: Nå haster det å høste

Frysepuktet var bare en grad unna i forrige uke. Nå er det meldt sommertemperaturer noen dager, men det haster med å høste. Og noen ganger er det helt umulig å bestemme seg.

Egentlig skulle jeg ha litt ekstra tyttebær og tok bare med et spann. Men så skinte det så gult i mosen, og det var umulig å gå forbi de fine kantarellene. Det endte derfor med det som kan kalles samplukk. Det var ikke så vanskelig å se forskjell på det ene og det andre. Egentlig manglet jeg bare en “ælj” for å ha et variert måltid fra skogen.

Tyttebæra ble kokt til syltetøy sammen med eplebiter. Dette smaker ekstre godt til svinekjøtt. Jeg har også en egen variant der jeg slipper en skje eller to i frokostblanding eller puffet ris, heller over melk, og spiser det som et lett måltid.

Kari K.

This entry was posted in Kortgått mat, Ut i naturen. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kortgått mat: Nå haster det å høste

  1. Mariann says:

    Lekre farger på tyttebær og kantarell. Bare elgen som mangler, ja, eller kanskje en hjort.
    Ha en fin uke!

  2. IngerMarie says:

    Det er så deilig å gå ut i skogen og komme hjem med merer enn det en hadde tenkt:)
    Håper du “finner” en elg også da…:)
    Jeg prøvde meg på tyttebærchutney med chilli…DET var godt:)

Leave a Reply

