Karis appelsinlikør med et skinn av stjerneanis

Snart er det første søndag i advant, og det er greit å begynne med juleforberedelsene. Derfor gikk jeg innom på vei fra jobben og kjøpte fem fine appelsiner, ei halvflaske vodka og et lite knippe med godt krydder. Det er tid for Karis appelsinlikør.

Utgangspunktet var at jeg for to år siden ville ha en skinnende julelikør med grunnsmak av appelsin, og jeg begynte å eksperimentere. En tanke sitron hørtes  forfriskende ut, men jeg ville unngå et resultat som ble for bittert og stramt. Derfor tok jeg ikke med alt for mye appelsinskall. Krydderblandingen ble komponert ut fra hva som lukter mest av jul, pluss litt tilfeldigheter. Jeg hadde igjen korianderfrø fra egen hage, og en bit ingefær i kjøleskapet. Som siste påfunn slapp jeg to biter mørk kakaosjokolade i glasset. Stjerneanisen får likøren til å skinne litt ekstra, og spriten har navn etter vår lokale polfarer Amundsen, og vi sender en tanke til jubilanten.

Denne gangen har jeg økt fra fire til fem appelsiner. På polet anbefaler de 60 prosent sprit til likør, da den trekker ut mer av smaken i frukt og krydder. Men jeg trives best med det litt mildere slaget.

Oppskrift på den skinnende likøren:

Saften av 5 appelsiner og 1/2 sitron

Skrellet av 2-3 appelsiner (helst økologiske)

35 cl ukrydret brennevin (her er det brukt Amundsen vodka)

3 dl sukker

4 stjerneanis, 5 kryddernelliker, 3 små ingefærbiter, 2 ss koreanderfrø, 1 kanelstang,

20 g. mørk sjøkolade i store biter

En klype safran

Bland alt i et norgesglass e.l. Skru på tett lokk og la stå mørkt i tre uker. Sil likøren og lagre den frem til jul.

Så får vi tro det går like bra i år.

Kari K.

This entry was posted in Advent, Jul. Bookmark the permalink.

6 Responses to Karis appelsinlikør med et skinn av stjerneanis

  1. Eva Wideoja says:

    Dette må testes! Skal blandingen stå i tre uker før den siles? Blir tett på jula, det, …men får jo forsøke!

  2. Pingback: Appelsinlikøren er silt og en stjerneanis skinner i natt | perogkari

  3. Pingback: Drivhuset vårt våkner til liv | perogkari

  4. Pingback: Kortgått mat: Rabarbrais med en anelse appelsin | perogkari

  5. groroiland says:

    Ser aldeles lekkert ut!

Leave a Reply

