Enkel utepynt med juleroser og lys i norgesglass

Førjulsvinteren er mild og brun på mine kanter, så jeg lot meg friste til å kjøpe et par nye juleroser med hvite, fine blomster. De har nå fått plass på trappa sammen med eføyen, som fortsatt er grønn og frodig. Jeg har jukset litt. Julerosene  (helleborus) står fortsatt i pottene sine, så hvis frosten fester grepet, flytter jeg dem inn. Trøbbelet er at de pleier å skrante i stuetemperatur.

Butikkene er fylt av lykter, potter og annen pynt som egner seg ute. Men det byr meg litt i mot å bruke alt for mye penger på dette.  Jeg har derfor plukket fram et par romslige norgesglass og satt i hvite kubbelys. Sølvpapir gjør nytten sin som omslag på plastpottene, og nå pønsker jeg litt på annen enkel pynt som kan egne seg ute. Her må mitt kjære papir gi tapt. Men jeg har en pose med kardet ull, en bolle med kongler jeg har plukket og rikelig med mose i plenen. Nå kikker jeg rundt på andre bogger for å hente inspirasjon.

Når det gjelder julerosene, så pleier jeg å putte dem ned i kjelleren når de begynner å se slitne ut på nyåret. Der får de litt vann og lykkeønskninger om å holde seg i livet til våren. Går det bra, planter jeg dem ut i bedene, der det er noen årganger fra før.

Foto: Kari k.

This entry was posted in Hage, Jul. Bookmark the permalink.

One Response to Enkel utepynt med juleroser og lys i norgesglass

  1. Pingback: Med Norgesglass som drivhus for salaten | perogkari

Leave a Reply

