Boksene med hagemotiv er fylt med godsaker

Det er englebarna som vokter berlinerkransene. Men når jeg ser litt nærmere på samlingen min av gamle blikkbokser, er det påfallende mange hagemotiv. Dette har ikke vært bevisst, for som oftest har jeg falt for fargen og utformingen. De fleste har jeg funnet på loppemarked, andre er arvegods, og enkelte er helt nye.

Nå er en del av julekakene i boks. Dette er blitt et uttrykk som brukes om alle mulige oppgaver som er ferdig. Jeg leser meg til at “be in the bag” oppsto i England på 1920 tallet og at den norske utgaven er fra 1985. Personlig mener jeg at det har vært brukt i avisredaksjonene enda lenger. Når du hadde skrevet ferdig et manus og lagt det i innkurven, var det i boks. Dette var godt før slikt skjedde med et tastetrykk.

Tilbake til de virkelige boksene. Den smale, grønne med blomsterranker fant jeg litt slitt i lakken. Den pleier å romme litt sjokolade og fylles gjerne opp med en Firekløver eller annet godt til helgen.

Boksen med ornament og japansk blomstring er blitt brukt til ris. Den grønne med fugler  i  trærne rommer akkurat en halv kilo franskbrente kaffebønner.

Da jeg skulle kjøpe ingredienser til pepperkakedeigen gjorde jeg et trivelig bekjentskap. Den søte, seige sirupen var fylt på bokser av det vakre slaget. Nå er den vasket og klar til å romme tørkede bær eller høstede frø.

Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

