Det ble tid til å lage egen fuglemat

– Husk småfuglene, heter det. Og en dag som denne gjelder det å prioritere, så jeg har laget elg, hest,  katt og isbjørn som meisen og kameratene kan hakke i seg i jula.

Det var enklere enn jag hadde trodd. Ei pakke delfiafett ble smeltet på svak varme. Så rørte jeg i solsikkefrø, sesamfrø, noen nøtterester og eplebiter. Massen ble så fylt i pepperkakeformer, som var lagt på et brett. Så ble fuglematen satt ut for at figurene skulle stivne. Det var enkelt å dytte “dyrene” ut av formene. Hadde dette vært et mesterskap, skulle jeg tatt meg tid til å finpusse kantene med en kniv, men jeg hadde også et juletre som skulle pyntes. Fuglematfiguerene fikk likevel bånd med røde hjerter i anledning høytiden. Dette ble ordnet ved hjelp av en spiss kniv og heklenål.

I morgen skal neket på plass. Da vil fuglematertårnet til Per være utrustet med delikatesser i flere etasjer. Og vi lover å komme tilbake med bilder fra når måltidet inntas.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Jul. Bookmark the permalink.

5 Responses to Det ble tid til å lage egen fuglemat

  1. Geir M says:

    Fabelaktig. Takk for oppskriften! Meisene på Ridabu kan begynne å glede seg🙂

  2. Mariann says:

    Jeg har laget fuglemat med fett, korn og nøtter i flere år, fuglene elsker det.
    Ønsker deg en riktig god jul!

  3. Pingback: Nyttårsfest hos fuglene med servering i flere etasjer | perogkari

  4. Toril says:

    He-he morsomt med pepperkake former til fuglene.Jeg har bare brukt melkekartonger jeg!
    Takker for fint foredrag igår og en hyggelig prat.

    Toril

Leave a Reply

