Musikalsk adventskalender, dag 24: Silent Night

Så var vi kommet fram til den siste dagen i kalenderen. Dette e jo selve dagen – eller kvelden, den stille kvelden.

“Silent Night” er vel en av de sangene som er tolket av flest artister, men den mest kjente versjonen er nok den med Mahalia Jackson, en av de største gospelsangere noensinne.

Men det er ikke den versjonen jeg har valgt i dag.

I stedet har jeg plukket to tolkninger som er vidt forskjellig, men som jeg liker veldig godt begge to.  En med Tom Waits og en med Sinead O’Connor.

Det er vel ingen hemmelighet at historiefortelleren, skuespilleren, låtskriveren og artisten Tom Waits ligger veldig høyt på min liste over favoritter, og singelplaten fra 1989, så vidt jeg vet spilt inn til inntekt for SOS Barnebyer, er en av de fineste versjonene av “Silent Night” som jeg kjenner.

Men det betyr ikke at alle må være enige. Det er jo nettopp det som er veldig fint med musikk: Det finnes ingen fasit. Hva du liker, handler ikke om rett og galt – om godt eller dårlig. Det handler om personlig smak og hva du forbinder med musikken av egne opplevelser.

På konserter pleier også Waits å starte med noen strofer av “Silent Night” som introduksjon til hans egen “Christmas Card From A Hooker In Minneapolis”.

http://www.youtube.com/watch?v=87q5dmW6zDg

Den andre versjonen er helt annerledes. Sinead O’Connor tolker “Silent Night” lavmælt, men intenst. En nydelig tolkning, synes jeg!

Da gjenstår det bare å takke for i år, og si tusen takk for alle som har brukt litt tid på å lytte gjennom disse sangene. Jeg håper dere har likt en del av dem.

God jul til alle sammen!!

Per

This entry was posted in Advent, Jul, Musikk. Bookmark the permalink.

2 Responses to Musikalsk adventskalender, dag 24: Silent Night

  1. Hei Per og Kari
    Det har vært en fornøyelse å følge denne julekalenderen. Måten dette presenteres på er både delikat og interessant og jeg takker så mye
    Ønsker dere samtidig en riktig God Jul og et Godt Nytt år

    Mvh Vidar Kringsjaa

Leave a Reply

