Stille stund med Soppkokeboka og pepperkakeelg til kaffen

På nyttårsaften er det nødt til å bli minst en rett med sopp. Under juletreet lå Soppkokeboka, og på stille romjulskvelder har jeg slukt vakre bilder med blikket og smattet meg fra oppskrift til oppskrift.

Det ble så fristende at jeg måtte rote rundt i pepperkakeboksen for å finne en elg og en steisopp til kaffen for å få følelsen av å være ute på tur. Vi har både tørkede traktkantareller på glass og kantareller og svart trompetsopp i fryseboksen, så jeg får finlese oppskriftene. Akkurat nå er boka slått opp på siden med traktkantareller og krabberisoni.

Soppkokeboka kom ut i høst og er skrevet av kokken Magnus Sjøberg. Det er naturfotograf Baard Næss som har tatt bildene.

Kari K.

This entry was posted in Kortgått mat, Ut i naturen. Bookmark the permalink.

2 Responses to Stille stund med Soppkokeboka og pepperkakeelg til kaffen

  1. Heia Kari! Alt hva du har på lur! Første gang jeg ser elg- og sopppepperkaker! Men de passet jo perfekt til seansen, hehe. Ønsker deg en flott nyttårshelg med deilige soppretter, og et minst like fint nytt hageår!

  2. haha, tok litt tid før jeg forsto hvorfor du hadde sopp i pepperkakeboksen, ikke minst hvordan sopp elgsoppen var….
    Virker som en spennende bok, takk for tipset, for jeg tror jeg har en venninde som fortjener en liten bokgave🙂

    Godt nytt år!

Leave a Reply

