Prydtobakk – rød og velluktende

Vi har alltid prydtobakk, nicotiana, på terassen om sommeren. Kari sår dem om våren – enten med frø hun har kjøpt eller frø hun har tatt fra fjorårets planter.

De finnes i ulike farger, blant annet rødt, rosa, lime og hvitt. Men her viser vi en som er knall rød, i anledning en fotokonkurranse med farger som tema.

Prydtobakk lukter svært godt om kvelden, derfor er det veldig hyggelig å ha dem i nærheten når vi sitter på terrassen i lune sensommerkvelder.

Dette bildet er også et eksempel på å fotografere blomster i motlys, og lyse dem opp med  blitzen slik at de ikke blir en svart siluett.

Per

This entry was posted in Foto, Hage. Bookmark the permalink.

6 Responses to Prydtobakk – rød og velluktende

  1. krepsemor says:

    Enig, Nicotiana må en bare ha hvert år! Jeg har enda ikke sådd dem, men må vel skjerpe meg =)
    Lykke til!

  2. Hannes hage says:

    Å, så vakker! Der fikk jeg enda en “må ha i hagen” på listen min.

  3. Huldra says:

    Herlig kandidat, og morsomt å lære litt om den. Kanskje den kan gjøre seg her hos meg til sommeren? Godt med blomster som dufter.🙂

    Lykke til!
    Har et lite Løv lotteri på gang, så velkommen inn om du vil.🙂

  4. Hadde noen flotte høye hvite et år, men de ble så enorme på planterommet at jeg droppet det neste året. Men i år er det mulig jeg prøver meg på å så pånytt, ikke så tidlig annet enn at bladene holder seg i fornuftig størrelse før utplantning.

  5. Vivi says:

    Dette er en herlig sommerplante!

  6. Pingback: Du får mye igjen for å så pyntekorg og prydtobakk selv | perogkari

Leave a Reply

