Papirpåfunn: Vårlige papirhjerter i enkel origami

Det går litt i rykk og napp med papirpåfunnene. Men nå som sola kiler i nakken, fikk jeg lyst til å brette noen hjerter i glade mønster og vårlige farger. Arkene er kjøpt som ferdige kvadrat i ei pakke, og det er tydelig at interessen for origami har våknet, for det blir større og større utvalg.

Jeg skal ikke skryte på meg å være god i origami, men jeg øver på å forstå veiledningene og lære tegnspråket. Disse hjertene er enkle og dekorative, og grunnoppskriften har jeg funnet i boka “Origami from the heart”.  Det aller fineste med dem er at de kan brukes på forskjellige måter.

I boka er hjertene tenkt som kort til en du er glad i. Da kan du enten skrive hyggelige ord på innsiden eller legge et litt lengre brev inne i hjertet. Fargen kan du variere med stemning og årstid.

Brettehjertene egner seg også godt som dekorative bordkort. Forrige jul laget jeg noen i tykt, dyprødt glanspapir fra Japan. Hvis du vil bruke dem om igjen, kan du stikke pappstrimler med navn ned i hjertene, og så kan du oppbevare dem like fine. En annen mulighet er å la gjestene få med seg hvert sitt personlige hjerte hjem.

Tredje muligheten er å bruke hjertene som bokmerker. De er brettet slik at de enkelt kan festes på rett side. Så kan du velge om du vil ha et lite, diskret i gull eller et størret med mønster eller blomster.

Neste origamiøvelse blir en flokk med fugler.

Kari K.

This entry was posted in Papirpåfunn. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

