Trøste og bære, pelargoniene skal opp av kjelleren

Vårens lange vandring er begynt. Opp og ned kjellertrappa. Mange vil mene jeg er sent ute, men vi har en stue med et stort bord ved vinduet, og det er grenser for hvor lenge det kan være okkupert av planter.

Noen flytter rein. Jeg flytter for det meste pelargonier, fra en mørk krypkjeller og opp i sola. Spør du hvor mange jeg har, så er det en del. Men aller først må de få litt tid så jeg med sikkerhet kan skille levende og døde. Tørre blad må plukkes av, og to halvtørre “nutmeg” lukter som en muskattplantasje. Det ser stygt ut for at noen av de minste og særeste plantene har gått dukken, og jeg må helt klart skjerpe meg for å lære fuksiaovervintring.

På den annen side er det fullt trøkk i pelargonium gibbosum og andre favoritter (bildet ble tatt sist sommer). Nå har de fått vann og så venter jeg noen dager før jeg går løs med saksa. Ny jord får vente til det blir litt varmere å jobbe med dette ute.

Trøsten får Per få. Det blir verken vennetreff eller påskemiddag ved spisebordet. Men det er mye artig du kan gjøre med bål eller grill, så jeg får pønske ut noen gode alternativ.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

2 Responses to Trøste og bære, pelargoniene skal opp av kjelleren

  1. Herlig! Det er sunt med litt bøy og tøy i krypkjelleren! Synes det ser grønt og fint ut jeg, men så har jeg sannsynligvis knertet alle de få pelargoniaene jeg prøvde å overvintre. Lykke til med grillen😀

  2. Snuffeldyret says:

    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Ser ut til at det er fart i de Pellisene dine!
    Jeg har kjøpt mine Cameliaer på Plantasjen. De har for tiden et lite, men godt utvalg til en rimelig penge!

Leave a Reply

