Burma sett fra sykkelsetet

Vi ønsket oss bakkekontakt da vi dro til Burma. Det var viktig for oss å komme ut blant lokalbefolkningen. Samtidig ville vi jo gjerne oppleve noen av de store severdighetene. Valget falt derfor på sykkelferien til det danske reiseselskapet Topas. Norske Hvitserk har en lignende tur.

Turen varte i 14 dager og runden  gikk fra Yangon til Inlesjøen, Mandaley og Bagan. Og for å si det med en gang. Vi fløy eller seilte med båt på de lange strekkene. Syklene brukte vi for å se oss om, alle steder bortsett fra i Yangon, der det ikke er lov å sykle inne i byen. Det er flere som har spurt oss om praktiske opplysninger, så vi skal prøve å formidle noe av dette i kortfattet form.

For å reise til Burma/Myanmar må du skaffe visum på forhånd. Dette kan du ordne selv eller via reiseselskapet. Jeg har stått på grensen tidligere og blitt avvist, og det er fortsatt ingen mulighet.

Banksystemet i landet klappet sammen under generalene. Nå er kravet at landet må få orden på dette igjen, og det reises nye bankbygg. Men vekslingen skjer fortsatt via private butikker eller på gaten. Det er amerikanske doller som gjelder. Du har ikke bruk for plastkort, og det finnes ikke minibanker.

Prisnivået er lavt. Vi forsøkte å spre pengene våre, som det heter. Når det lot seg gjøre spiste vi på små steder og handlet litt rundt om. Det er vanlig å prute på markedene, men det er ikke alltid så viktig å få ned prisen ei krone på bananene.

Mobiltelefonen din vil neppe virke, men du kan ringe fra fasttelefoner. Er du heldig, kommer du ut med e-post.

Den internasjonale trafikken til Burma har økt mye siste året, det er derfor blitt større pågang på overnattingsstedene. Vi bodde meget bra, og Bagan var høydepunktet. Dette kommer vi tilbake til i en egen blogg.

Du trenger ikke være trent for Trondheim-Oslo for å være med på sykkelturene, men du må synes det er greit å ta deg fram på to hjul. Reiseselskapet leide lokale sykler. Kvaliteten varierte fra sted til sted. Du skal ikke regne med at syklene har gir eller demping, men vi hadde alltid med både lokal guide og sykkelreparatør. Når for eksempel kjedet mitt hoppet av, var han på pletten. En dansk reiseleder var også med på hele turen.

Den lengste distansen vi syklet i løpe av en dag var på noe under fem mil. De andre turene lå i hovedsak på mellom to og tre mil, og vi hadde også syklene til fri disposisjon en del av tiden. Av erfaring lærte vi at sykkelbukse er en fordel. Personlig valgte jeg å ha “sykkelkjolen” over for å kunne være kledd for besøk i templer og landsbyer.

Nå var vi nok også en attraksjon for lokalbefolkningen, og vi ble flinke til å hilse “mingalaba, og vinke tilbake til alle de blide fjesene langs veien. Jeg hadde dessverre ikke noe felles språk med kvinnene som var på vei hjem fra markedet, men de fikk selvsagt se bildet av seg i ruten bak på kameraet.

De burmesiske guidene våre kjørte først som veivisere, og alle hadde stor kunnskap om de områdene vi befant oss i.

Vi må nok også innrømme at det ikke er så enkelt for to fotoglade og innordne seg farten til de andre. Når motivene dukket opp gikk “toget”, og det hendte jeg savnet en hjelperytter for å kjøre inn igjen feltet.

Har du spørsmål, så må du gjerne stille det i kommentarfeltet.

Kari K.

Du har kanskje også lyst til å lese:

Burma: Et land i endring

De flytende hagene og landsbyene på Inlesjøen

This entry was posted in Foto, Reise. Bookmark the permalink.

4 Responses to Burma sett fra sykkelsetet

1. Marianne Løchen says:

Jeg storkoser meg når jeg leser de enkle, fine reiseskildringene deres! Og det gir MEG den store reiselysten! Takk!

• perogkari says:

Tusen takk. Det kommer til å komme noe mer stoff fra Burma. Planlegger også et par saker fra Porto, en om byen og en om den flotte parken der. Kari K.