Hva er så bra med rabarbra: Mens vi venter

Ofte møter jeg sure miner når det blir snakk om rabarbra. Mange husker at de frydet seg over de lange stilkene med sukker på, da de var små. Men hva så? Folk klarer ikke å finne på noe å bruke den til.

Denne våren og forsommeren har jeg bestemt meg for å være rabarbraaktivist. Jeg har har vært ute og kikket flere ganger. Men bakken har vært vinterbrun og trist, slik bildet over viser. Ser du riktig godt etter, vil du oppdage at det titter fram noen lubne, røde tutter. Og jeg kan hjelpe til med er nærbilde. Så nå er vi igang.

Rabarbraen er en av de mest trofaste nytteplantene som finnes. Sol, regn eller kulde; jeg har aldri opplevd at den svikter. Du kan kjøpe ei plante i hagesenteret og bestemme deg for hvor du vil ha den. Velg helst en solrik plass med god drenering. Kjenner du noen med en veletablert rabarbra, er det heller ikke noe problem å dele. Stort sett klarer den seg selv, men den blir glad for litt gjødsel.

Hvis vi skal se litt på historikken, så er rabarbraen en grønnsak som ble innført fra Kina til Europa på 1700-tallet. Den var så populær at den var lukerativ å omsette. Det finnes i dag mange typer rabarbra. De fleste er villtvoksende. Den vi kjenner best omtales som oftest som hage- eller matrabarbra, og her finnes detmange sorter. Først ble rabarbraen sett på som medisin- og prydplante. Så fant den veien til kjøkkenet. Du kan lese mer om dette på www.skogoglandskap.no

Den mest vanlige rabarbrasorten vi bruker i matlaging heter Victoria. Det er også dyrket fram en type som kalles jordbærrabarbra, som har en fin og klar rødfarge.

Hvis rabarbraen din skulle være ekstra tidlig ute, eller du har noen rester i fryseboksen, så lenker jeg til en enkel oppskrift på rabarbrasuppe. Men jeg lover ferskvare, så fort det er mulig.

Så heier jeg på årets rabarbra, og legger ved et bilde av julerosen i nabobedet, som er litt frodigere.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

