Godt det er greit å mate fuglene om sommeren

Tidligere har jeg alltid hørt at jeg ikke måtte mate småfuglene om sommeren. Det gikk historier om at instinktene ble svekket, ungene led og det kunne rikke ved hele økosystemet. Jeg så for med at det ville være på samme måte som om vi stappet i spedbarn sursild og spekeskinke etter noen dager.

Vi skriver fortsatt mars. Både blåmeis og kjøttmeis dingler i nøtteposene, og jeg vil jeg jo gjerne beholde fugleliv og sang i hagen om sommere også. Derfor sendte jeg et spørsmål til komponist Morten (Gaathaug), som er en ivrig hobbyornitolog, og også en mester på fugletoner.
Svaret var betryggende:

“Hyggelig at du tenker på våre små venner. Det er mange som forer hele året, så det kan du trygt gjøre. De blir ikke feilernærte, bare “bortskjemte”. God vår.”

Et pilfinpar er de ivrigste i matfatet, så jeg lurer på om det er de samme som hadde bolig i fuglekassa i epletreet fjor.

Og når jeg begynte å lete etter mer stoff om sommermating av fugler fant jeg disse: Naturvern.com  og hanneshage.com

Et viktig punkt her er å huske på å gi fuglene rent vann også.

Hagefugltellingen som foregikk over hele landet i februar viser at småfuglbestanden er i ferd med å ta seg opp. Det var nær 5000 privatpersoner som sendte inn sin rapport. Kjøttmeisen er som vanlig den klart vanligste fuglen i norke hager, fulgt av blåmeis og skjære. Mens pilfinken (bildet) er i fortsatt fremgang. Du kan lese mye mer om denne undersøkelsen på denne siden til Norsk Ornitologisk Forening.

Nå stikker jeg ut, rydder den inntørkede vinteren bort fra hagen og kvitrer med i koret.

Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage. Bookmark the permalink.

3 Responses to Godt det er greit å mate fuglene om sommeren

  1. Bjarne Herskedal says:

    Jeg har i tre år foret fuglene hele året. Jeg opplever at mange av fugleungene dør ved fuglebrettet. Det kan virke som nebbene blir igjenklistra av maten jeg gir dem. Jeg forer med solsikkefrø og litt brød. Nå var jeg nettopp ute å plukket opp en død Gulspurv, den andre denne uka. Nå skal jeg flytte vannet nærmere brettet å håpe at det hjelper, men jeg er veldig i tvil om sommerforing er god dyrepleie.

    • perogkari says:

      Tusen takk. Vår foringsautomat falt med i vindkastene først i mai, så etter den tid har vi latt fuglene klare seg selv. det er fullt liv i trærne, så det ser ut som de trives likevel.

  2. Pingback: Kjøttmeisen oppdrar barna i syrinbuskene | perogkari

Leave a Reply

