Norgesglass som drivhus for salaten

Det er noe eget med Norgesglass. Da jeg var liten gikk jeg sammen med mor i bærskogen. Hun fylte tiliters bøtter med tyttebær, mens jeg plukket litt her og der og kikket etter dormende hoggorm på tuene. Tyttebærsyltetøyet, gjerne med elplebiter,  ble fylt på store Norgesglass, og jeg forstår ennå ikke hvordan vår lille familie klarte å spise opp alt.

Nå har jeg arvet de fine, romslige glassene og prøver å finne nye bruksmuligheter. For det er grenser for hvor mye syltetøy vi spiser om gangen. Noen  har vært brukt som lyslykter på trappa i hele vinter, og nå fikk jeg det for meg at glassene også kunne være praktiske  minidrivhus. For noen dager siden sådde jeg plukksalat i tre små potter og lirket dem ned i glassene. De står inne i et lyst vindu. Så gjenstår det å se resultatet. Jeg håper i det minste det kan bli grønn, dekorativ pynt til påske. Og da må de nok ut og lufte seg litt.

Norgesglass med lys

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

3 Responses to Norgesglass som drivhus for salaten

  1. Hagerommet says:

    Dette var kjempeflott ide:))
    Skal jammen teste dette…takk for tipset:)

  2. Espen Klem says:

    Dette tipset blir brukt! Takk =)

  3. Pingback: Salaten vokser i Norgesglasset | perogkari

Leave a Reply

