En drøm av ei julerose til påske

Denne julerosa står litt sjenert i bedet, men da jeg krøp tett innpå, åpenbarte det seg en skjønnhet. Dette bildet er tatt i skrått motlys, og det får det til å se ut som om kronbladene er formet med grove strøk av akarellmaling, Jeg kjøpte også to juleroser til jul som står på mellomlagring i kjelleren. Været og temperaturen svinger, så jeg har ikke dristet meg til å plante dem ut sammen med de store ennå. Hagenettstedet Moseplassen har en fotokonkurranse om den finste vårblomsten, og dette er mitt bidrag.

Denne stemoren er steintøff. Jeg har verken sådd eller plantet blomsten i den smale sprekken mellom muren på huset og steinhellene. Men der står den, 1. april, i full blomst. Skal jeg gjette, må det ha spredd seg noen frø med vær og vind forrige sommer.

Nå skal jeg kose meg med noen svenske hageblader kjøpt inn i anledning påsken, og jeg lover å dele hvis jeg kommer over noe spennende.

Ellers må jeg huske å samle dorullkjerner. Ikke til påskekyllinger, men som utmerkede “såpotter” til erteblomstene. Den som ikke har drivhus, kan ikke starte så tidlig.

Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage. Bookmark the permalink.

7 Responses to En drøm av ei julerose til påske

  1. Hanne says:

    Selvsagt – prosjekter må man ha🙂 Nydelig julerose. Jeg har en som jeg forsøker å holde liv i siden jul jeg også, som jeg vil ha ut i bedet ved trappa etterhvert. God påske!

  2. Hagerommet says:

    Nydelig julerose:)…og doruller er kjempelurt til erteblomsterfrø:))
    Svar på påskeegg…avsipapiret har leg revet opp i smale strimler og festet med ducopagelakk..det gikk veldig greit:)…det store egget er litt linstoff jeg hadde liggende:))
    God påske..kos deg med hagebladene:))

  3. Vivi says:

    Julerose er en kjempe flott vårblomst! Heldige deg som har julerose i hagen!

  4. audpdal says:

    Nydelig sart farve på den, en lekker kandidat.
    Lykke til i konkurransen🙂

  5. krepsemor says:

    Juleroser er bare nydelige, og bildet ditt viser den i all sin prakt! I år har jeg ikke kjøpt noen, men jeg har sådd tre forskjellige som jeg håper jeg får til!
    Lykke til!

  6. josefin says:

    Skjønn julerose og et fantastisk bilde – og jeg lurer jo på; er det ‘riktige veien’ eller er bildet snudd på hodet? Min svarte julerose har jo hengende blomster og er nærmest umulig å ta bilder av..😀
    Masse lykke til i konkurransen!🙂

    • perogkari says:

      Bildet er riktig vei, men jeg har løftet hodet på blomsten litt opp mot lyset med venstre hånd, mens jeg tok bildet med kamera i den høyre. Mye blomsterfotografering foregår også langflat på magen. Takk for hyggelige ord.

Leave a Reply

