Hagetrender 2012: Det er vår vår i vår

Hagetrender. Det har hendt jeg har besøkt ordet, men ikke kjent meg helt hjemme. Men nå har jeg oppdaget at det er vår vår i vår. Kjøkkenhage, köksträdgård… Du kommer ikke utenom ordet samme hva du leser eller hører om hager. Og i “Hagen for alle” blir det påstått at det er mer enn en trend. Det er en bevegelse.

Det er jo litt artig at vi som har satt poteter, bønner og sukkererter, sådd salat og plantet tomater i solveggen i mange år, nå blir trukket fram som gode eksempler. De som tidligere trodde de ikke hadde tid, kommer nå og spør om nyttige råd. Og det er spesielt småbarnsforeldrene som får sans for å grave i jorda. Å dyrke egen mat er blitt mengsfyllt for flere og gir en glede i seg selv.

Jeg har skrevet noen blogginnlegg om kjøkkenhage for nybegynnere og temaene er:

Barnelærdom     Fem enkle urter   Poteten som jordfresen   Salat og sukkererter   Store planter for de små

Nå utover våren vil det komme flere.

Ellers har jeg kikket litt på svenske trender denne våren. Stikkord er:

* Vi blir mer interessert i naturen og velger naturmatrialer som stein, tre og bambus.

* Loppisfunn og eldre utemøbler vil stå høyt i kurs, og det går godt sammen med å dyrke grønnsaker i kasser og pallekarmer.

* Matlaging ute blir stadig mer omfattende, og grillen får selskap av bakerovn, benk og bålpanner.

* Buskene kommer tilbake i hagene og brukes for å lage romfølelse og rundere former.

* Planter med ulike bladfarger blir nesten like viktige som blomster.

* Blomstene skal synes, og trenden spriker i to retninger. Enten det superromantiske med hortensia, roser og pioner eller steke farger opp mot mørklilla og svart.

* Mindre bartrær og busker kommer forsiktig tilbake i hagen og plantes gjerne sammen med noe annet.

De fleste av disse utsagnene har jeg funnet i “Trädgård och blommor”.  Og jeg kan glede meg over at vårt store bed med tre ulike einertyper som grønne holdepunkt, nå kan  betegnes som moderne.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

One Response to Hagetrender 2012: Det er vår vår i vår

  1. marieann60 says:

    Pussig det der. Da vi startet vår hage for kort tid siden, fjernet vi alt av vintergrønt. Nå melder behovet seg for å putte noe innimellom igjen. Takk for oppmuntring på bloggen min.

Leave a Reply

