Pelargonia, hmmm? Hva er det egentlig med pelargonia?

Tidlig i påsken kjørte jeg mange mil til Hagemo på Sander for å drive rundt i et bølgende hav av pelargonier, og på spisestuebordet står det 40 sorter som har overlevd i en bekmørk krypkjeller. De to i kurven er nyvinningene “Brookside Betty” til venstre og “Emma från Bengtsbo”. Begge kjøpt nå på grunn av det flotte bladverket.

Egentlig har jeg ikke spesielt god greie på disse plantene som ofte kalles pelliser blant de virkelige kjennerne. Så hva er det  med pelargonier? I løpet av livet ville jeg ha gitt mange ulike svar, og det forandrer seg stadig.

Vi hadde alltid pelargonier i vinduskarmene da jeg vokste opp. Da høsten kom, gjorde mor kort prosess. Hun klippet dem snaue ved ørene, åpnet kjellerlemmen på kjøkkenet og skyffet dem ned til poteter og gulrøtter. På vårparten kom de opp igjen, og som et under våknet de til liv. I tenårene likte jeg bare kaktuser, og pelargonier var for tanter og bestemødre.

Senere havnet jeg i rekkehus. Der var det vanlig å pynte ved inngangen, og jeg fant fort  trikset slik at jeg kunne gjøre det fint, med dårlig tid og lite penger. Ei romslig krukke ble fylt med flere frodige pelargonier. Litt lærdom satt igjen fra barndommen , så jeg husket å plukke av gule blader og visne blomster, og så sto de der og sjarmerte nabolaget hele sommeren.

Pelargoniene har forfulgt meg siden. De er først og fremst ujålete og enkle å få til. Med årene har jeg også oppdaget det store mangfoldet. Alle fargene, luktene, fasongene og ikke minst det dekorative bladverket. Den hvitbrokete i forgrunnen på stuebordet er en “Bornholm”, mens den som ligner på en japansk lønn heter “Lotus Land”, og det kan jo passe bra.

Dette er tredje året vi har tatt turen til det lille hagesenteret Hagemo på Sander i Sør-Odal, som ligger på familiegården Hagamoen. De har spesialisert seg på pelargonier og fuksia, men tilbyr også en god del annet.

På bildet er det innehaver, Mette Hagemo, som holder orden i fuksiarekkene.  Jeg hadde i forkant kikket gjennom de alfabetiske listene med plantenavn og bilder for å være litt forberedt. Men noe av sjarmen er også å gå seg litt vill mellom plantene og finne noen nye favoritter. Jeg kommer helt sikkert tilbake til flere av dem utover sommeren. Nå skal nykommerne etter hvert få større potter og godt med lys, så kan de flytte ut når kuldegradene slipper taket.

En plante merket med affeksjonsverdi var “Romedalspresten”. Han har jeg blogget om tidligere, for da var han ikke å finne. Mor kom fra Romedal, og det vil ikke forundre meg om en av de hvite pelargoniene vi hadde hjemme, stammet nettopp fra denne karen. Nå er avleggeren i hus.

Og mens jeg kikket på pelargoniene, var Per å finne på den andre siden av midtgangen, blant  rekken av fuksia. Kjenner jeg han rett, er de dyp lilla eller blå. Men ennå er de grønne og små.

Jeg duller ikke mye med pelargoniene, men jeg kommer til å skrive litt mer om enkelt stell senere. Her finner du mye fagkunnskap:

Norsk pelargoniumforening

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

3 Responses to Pelargonia, hmmm? Hva er det egentlig med pelargonia?

  1. Så heldig du er som har en sånn dille! Jeg prøvde meg på pelliser, men må nok ta noen runder på kammerset, det gikk ikke så bra i vinter. Men man prøver jo bare igjen!

  2. Edgar says:

    Nei, hva er det med pelargonier. Vanskelig å gi slipp på når man først har begynt å se nærmere på de🙂
    Flotte nyervervinger, og flott blogg dere har!

  3. Edgar says:

    Ang. ditt kamalia spørsmål;
    Kamelia må stå kjølig for å ikke kaste knoppene – helst under 15 grader. Jorden holdes fuktig. Man kan nyte blomstringen noen timer i stua om den får stå kjølig og lyst mesteparten av døgnet. Om vinteren er 5-15 grader ideelt. Om sommeren trives den ute i skygge/halvskygge. Lykke til!

Leave a Reply

