Kjøkkenhage for nybegynnere (6): Det er enkelt å så tomater

Har du først bestemt deg for å ha en liten kjøkkenhage i år, er det moro å så igang noen egne planter inne. Ikke fordi det strengt tatt er nødvendig, men det er en barnslig glede ved å putte små frø i jorda og se at det etter noen dager titter opp små, grønne planter. Bildet over er fra fjorårets tomatavling på terrassen.

Tomater er en grei start hvis du vil så. De er enkle å få til og vokser seg store og frodige i ukene som kommer. Du kan så nå i april. Jeg er igang med to sorter. Gardeners Delight er en gammel kjenning. Den får fine, søte cherrytomater etter en sommer i solveggen. Den andre sorten som nå spirer er Chadwick. Dette er en liten kirsebærtomat. Et par andre frøslag er bestilt og ventes i posten. Jeg har ikke drivhus, så det er viktig at tomatsortene jeg velger kan klare seg på friland, som det heter.

Min erfaring er at tomater har god spireevne. Nå sådde jeg derfor tre frø i hver potte på 6 centimeter. Der alle spiret, tok jeg bort den svakeste planten og lot to stå igjen. Det har liten betydning om du sår tomatene i plast- eller torvpotter. Vann godt og sett dem til spiring i en lys vinduskarm. Noen liker å trekke tynn plast over for å holde på fuktigheten i pottene. Blir det for tett, kan jorda begynne å mugne, så jeg dropper plasten og er heller litt flittigere med  å vanne. Når tomatplantene er cirka 10 centimeter høye, tas de forsiktig ut av potten, deles til en og en og plantes om så de får større plass. Jeg kan skrive litt mer om dette når tomatene er kommet så langt.

Blir tomatplantene dine lange og strantete, må de enten få mer lys, eller plasseres litt kaldere.

Tomatene må stå inne på en lys plass til all fare for frost er over. Rundt Oslo pleier jeg å si at du i alle fall må vente til etter siste fullmåne i mai. Når forsommeren har festet grepet, kan tomatene settes ut, på et lunt sted mot sør eller vest. Mine pleier å stå en og en i potter på 8-10 liter. Jeg velger økologisk jord og kukompost som gjødsel. Blir sommeren varm, vil tomatene ha godt med vann, og så er det bare å vente på det velsmakende resultatet.

Ps. Du trenger neppe 30 store tomatplanter. Så heller færre frø eller belag deg på å gi bort noen småtasser. Du finner også veiledning på frøpakkene.

Slik potter du om tomatene dine.

Basilikum og gressløker er fint følge til tomatene: Kjøkkenhage for nybegynnere (2)

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kjøkkenhage for nybegynnere, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

9 Responses to Kjøkkenhage for nybegynnere (6): Det er enkelt å så tomater

  1. Line says:

    Kan jeg spørre deg om et par ting? Jeg har sådd for første gang i år, sorten heter Pendulina Red. De har vokst til store planter på ca. 30 cm. og står nå i hver sin potte, inne. Det er bare 13 grader ute, kan jeg begynne med herding likevel? Og bør jeg sette i støttepinne?

    • perogkari says:

      Du kan sette ut tomatene til herding to-tre timer om dagen. Finn et lunt sted i skyggen og pass på så de ikke blir utsatt for direkte sol eller kald vind nå i begynnelsen. Mine er herdet og står ute, men vokser lite nå som det er så kaldt. Det kan være greit å gi dem en liten støttepinne, så ikke stilkene brekker. Lykke til!

      • Line says:

        Tusen takk! Ja, støttepinne høres lurt ut- det står på frøposen at man skal ha dem i ampel og la dem henge, men stilkene på mine er tjukke og står rett opp, de ser ikke ut som de har tenkt å henge, og jeg ser for meg at de kan brekke hvis det blåser!

        Kan jeg også spørre deg om hvor mye vann de skal ha, og hvor ofte? Jeg har vannet de hver dag hittil, jorda blir helt tørr. De står i vinduskarmen og får mye sol.

      • perogkari says:

        Tomater skal ha mye vann, og er det varmt må du kanskje fram med kanna to ganger om dagen. Men de skal ikke stå i vann. Etter hvert gjør du det enklere for deg selv ved å gi dem større potter. Det tørker fortere i terracottapotter enn plast. Men jeg vet ikke hvor dekorativt du vil ha det.

  2. Line says:

    Tusen takk! De står i ganske store potter nå, femliters tror jeg det er. En halv vaskebøtte lissom.
    Jeg bør kanskje sette dem i enda større potter? Jeg tenker kanskje å snekre en slags avlang kasse jeg kan ha dem i ute, og så bare ha plastpotter oppi der.

  3. carbondesignub says:

    Tomat planten min visner bort, hva har jeg gjort galt? De er plantet i et stort bed på terrassen sammen med noen urter. Vanner hver dag om det ikke regner.

    Kenneth

  4. perogkari says:

    Tomater trenger litt herding for å vende seg til livet ute. Da må de stå på et lunt sted noen timer, og så tas inn igjen. For sterk sol eller sur vind kan gjøre at de visner. Sett den raskest mulig å skyggen. Ellers er det et godt råd å plante dem dypt i ny potte. Det kommer det nye røtter fra stilken også. Når tomatene først har vendt seg til utelivet, vil de ha så mye sol som mulig. Lykke til!

  5. Pingback: Det er på tide å potte om tomatene | perogkari

Leave a Reply

