Hagemessen 2012: Hjem med fugl, fisk og grønne gleder

To gigantiske løk som skal gi flotte amarylis ute og en pose med 15 hvite ranunkler til det runde måneskinnsbedet. Dette var noe av fangsten ved det nederlandske løkutsalget på hagemessen. Men det aller mest spennende jeg kom hjem med er “Stora pelargonboken” av Susanne Rosén. Nå har jeg startet i lære for å skille de ville fra de tamme og kunne sporenstreks ha bestilt sommerferie til pelargonienes vugge, Kapstaden i Sør-Afrika. Med en avstikker på safari til Okavangodeltaet. Det er lov å drømme.

Tittelen på dette blogginnlegget er nok vel tabloid. Rent fysisk kom jeg ikke hjem med verken fugl eller fisk. Men bildet til venstre er fra koidammen til Tropix, som også fikk tankene til å gå til mer eksotiske himmelstrøk. Personlig kunne jeg ha tenkt meg en liten frosk- og paddekulp, men nå får jeg nøye meg med fuglelivet oppe i trær og busker.

Noen ganger tror jeg kanskje at jeg burde ha hatt en lapp i panna der det står at jeg har humoristisk sans. Da jeg spurte på fuglestanden om hvorden vi kan bygge kasse for litt større fugler, la jeg til at den ikke måtte være så stor som til tiur. Ornitologmannen svarte alvorlig: “Tiur hekker ikke i kasser”. Da holdt jeg på å få latteranfall. For mitt indre øye så jeg for meg at vi strevde med å heise et bikkjehus opp i bjørka. Nå må jeg legge til at jeg fikk råd om hvordan vi kan bygge kasse til for eksempel stær, og glad og lykkelig vandret jeg videre med boka “Fuglebrett og kasser du snekrer selv”. Jeg er av dem som tror jeg kan lese meg fram til alt, via bøker eller på nettet.

Pelargoniene på bildet med bøkene er til venstre en Clorinda. Det er en gammel unikepelargonia. Til høyre står en Gravolens, som lukter sterkt av rose. Begge fra standen til Norsk Pelargoniumforening.

Og så vil jeg gjerne lenke til denne: Edgar fra Kolbotn kan alt du vil vite om pelagonier, for jeg blir så inspirert av å møte entusiaster med så stor fagkunnskap.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

One Response to Hagemessen 2012: Hjem med fugl, fisk og grønne gleder

  1. Hagerommet says:

    Flott å lese om messa…for oss som ikke kunne komme:)
    Mye spennende du byr på også i dette innlegget:)
    Takk for du deler:))

Leave a Reply

