Etterdønninger etter hagemessen: Mystisk løk ble med hjem

Den ligner på en ferskvannspingvin, men jeg ber pent om litt hjelp. Tre umerkede løk ble med meg hjem fra helgens hagemesse, men jeg klarte aldri å fange opp navnet. Dette må nok settes på kontoen for iver og nysgjerrighet. Jeg ble fortalt at løken kan drives inne i vinduskarmen uten jord, og at den da vil komme med en fin blomst. Senere kan den graves ned i hagen, og mange dyrker løkplantene gå grunn av de fine bladene. Men mer klarte jeg ikke å få med meg fra den nederlandske salgsboden. Selve løken er sju centimeter i diameter. Den er brun og knudrete med ei spire i toppen og ingen røtter ennå.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

15 Responses to Etterdønninger etter hagemessen: Mystisk løk ble med hjem

  1. marieann60 says:

    Spennende! Lag en føljetong av den, så vi får se hvordan den blir.

  2. Vivi says:

    Blir spennende å se hvordan denne blir!

  3. Hagerommet says:

    Hei Kari:)
    Tja…denne var ikke enkel…jeg må nok søke litt rundt og komme tilbake til deg…men dette var spennende…du hører fra meg:))

  4. Hei! Den der stod jeg jo og studerte, men den ble ikke med hjem så hva den heter aner jeg ikke. Dette blir spennende!

  5. Edgar says:

    Hei, vil tro det er Typhonium venosum eller lignende. Blomsten er fin den, men lukter kadaver. Når den plantes etter blomstring kommer fine stammer med blader i toppen.

    • perogkari says:

      Åj, jeg har også en fin sukulent som får store, fine stinkblomster. Da kjennes det ut som om katta har gjort fra seg i stua. Tusen takk for forslag, sa skal jeg følge med og sjekke videre.

  6. Villrose says:

    Hm, hm, hmmmm. Var ikke dette en Arisaema eller en slik en: http://www.wildgingerfarm.com/Aroids.htm ?

  7. Hagerommet says:

    Hei🙂
    Jeg har snakket med en gammel gartner…han mener det kan være “gjødselplante”..og det er vel hva Edgar sier…
    Det blir spennende å se hva dette utvikler seg til:))

  8. Pingback: Den mystiske løken kan være ei voodoolilje eller møkkaplante | perogkari

  9. Pingback: Hvor var de ti kuene med magesjuke på stua? | perogkari

  10. Pingback: Stinkplanta er blitt ei vakker palme | perogkari

  11. Hej.
    Jeg kan godt se at det er nogle år siden, jeres indlæg er skrevet.
    Efter knoldens udseende, er det enten:
    Dragerod ‘Dracunculus vulgaris’ evt. fra Kreta i Grækenland
    eller
    Leopardstilk ‘Amorphophallus rivieri ‘.
    Den plante Edgar skriver om (april 16-2012, kl. 09.39): Typhonium venosum, har en lidt anderledes rodknold.
    Men alle 3 planter skal bestøves af ådselsfluer, derfor den særprægede lugt.
    mvh
    http://www.Holger3600.dk

Leave a Reply

