Den mystiske løken kan være ei voodoolilje eller møkkaplante

For ei drøy uke siden fortalte jeg at jeg kom hjem med tre mystiske løk fra hagemessen, og det trenger ikke være noen hyggelige gjester å ha i stua. Nå har ferskvannspingvinen strukket seg til ei langstrakt plante med boamønster oppover den slanke kroppen, og jeg er ganske sikker på at forslagene som kom inn under blogginnlegget stemmer.

Mye tyder på at det er en Typhonium venosum, eller gjødselplante, som den også kalles på norsk. Voodoolilje er et annet navn, så det er et litt magisk slør over disse plantene.

Jeg kan snart sitte med tre blomstrende hekser i stua; som slår ut håret og stinker kadaver. Takk for advarselen. Jeg vet at jeg tidligere har hatt søsteren ute i hagen. Den planten ble kjøpt på Ramme gård, men tålte ikke overvintring ute, og jeg oppdaget derfor aldri stanken.

Nå lurer jeg på hvordan disse blomstene vil se ut og hvor ille de vil lukte. Jeg har alt et stinkdyr i vinduskarmen i form av en Stapelia Gigantea. Og tusen takk for hjelpen!

Kari K.

Dette er første innlegge: Mystisk løk ble med hjem

Noen har litt større fantasi, så Tove på facebook mener det må være en maursluker.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

3 Responses to Den mystiske løken kan være ei voodoolilje eller møkkaplante

  1. perogkari says:

    Yana Stubberudlien: Jeg har også kjøpt en sånn plante på årets hagemesse. Den heter Arum Cornutum (Voodoo Lilly/Mex. wonderflower), ifølge den nederlandske selgeren. Håper at den ikke kommer til å stinke for mye ved blomstringen. Den vokser så fort! http://davesgarden.com/guides/pf/go/2055/PlantFiles
    davesgarden.com
    Plant database with over 150,000 plants with cultivation information and pictures supplied by member gardeners…

  2. Edgar says:

    Mange navn på denne planten🙂
    Når man planter løken kan den settes litt dypt fordi nye løker dannes på toppen av den.

  3. Pingback: Hvor var de ti kuene med magesjuke på stua? | perogkari

Leave a Reply

