Hagetrender 2012: Dyp lilla ranunkel mot lyse grønn pelargonium

De oransje pottetulipanene jeg kjøpte til påske begynner å bli slitne i kantene, så de trenger avløsning. Og det må være noen tøffinger som overtar, for det kan fortsatt komme ei frostnatt eller flere. Nå er ikke jeg noen pastelldame, selv om det utover sommeren dukker opp både det ene og andre i bedrene, så jeg kikket litt etter andre farger. Valget falt på dyp lilla ranunkler og lykkekløver (oxalis) i de samme mørke nyansene. Disse har lysende, vårgrønne stilker. Det ble virkelig trøkk i plantegruppen da den fikk selskap av perlargoniumen “Brookside Betty”, som har store blader i de samme vårgrønne nyansene. Men hun er en ung dame som fortsatt på sove inne om natten.

Og til deg som lever godt med rosa. Fargen hadde langt fra ødelagt helheten, men resultatet hadde blitt betydelig søtere – og sikkert mer romantisk.

 

Og så har jeg fått en korrigering, så tusen takk:”Her er det ikke Oxalis, men Trifolium vi ser i bakgrunnen”

Foto: Kari K.

This entry was posted in Hage, Stueplanter. Bookmark the permalink.

7 Responses to Hagetrender 2012: Dyp lilla ranunkel mot lyse grønn pelargonium

  1. Edgar says:

    Herlige farger!

  2. Oi, det der var lekkert! Jeg bryr meg ikke egentlig så mye om hva som passer sammen hvis jeg liker plantene, men her var det å like både og😀 Kløveren i bakgrunnen var kanskje den jeg likte best, men tror den forsterkes av de andre. Kos deg på trappa (eller hvor det nå var)!

  3. Hagerommet says:

    Bare en ting å si…Kjempelekker!!!

  4. Sunniva says:

    Kjempefin fargekombinasjon!

  5. Birgitte says:

    Her er det ikke Oxalis, men Trifolium vi ser i bakgrunnen🙂

Leave a Reply

