Malabarspinat – oj, den kan bli tre meter

Her kommer et nytt bidrag i den ikke helt planlagte serien “Kari kjøper frø og planter hun ikke vet hva er”.

I dag: Malabarspinat (Basella alba)

Spinat er en av de grønnsakene jeg sår tidligst om våren, for jo nærmere St. Hans vi kommer, dess lettere går den i stokk på grunn av de lyse sommernettene. Jeg krysset derfor raskt av på den svenske frøforhadleren, Impectas, handleliste på nettet. Noen andre frø ble også bestilt, og godteposen kom i posten.

Jeg er såpass nysgjerrig når jeg pakker opp, at jeg må klemme og kikke litt ekstra på posene. “Förkultiveras inomhus”, sto det under odling. Og det var da jeg begynte å stusse.  Spinaten pleier da være grei å så rett ut i bedet. Da jeg snudde posen, forstå jeg at dette var spinaten sin. Den kunne bli fra to til tre meter høy.

Nå har jeg forstått at Malabarsepnat, som svenskene sier, er en tropisk plante, som er dyrket i mange hundreår i Kina. Bladene kan brukes som vanlig spinat eller mangold, og det blir lovet at den har fin smak. Jeg har også hørt at den egner seg best som en dekorativ potteplante, så her er det bare å vente på smaksprøvene. Ennå er den bare på babystadiet i oppdrettskassa inne. Har du erfaringer, hører jeg gjerne fra deg.

Og i morgen blir det årets første grønne suppe av det som kan plukkes ute.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kjøkkenhage for nybegynnere, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

