Det haster ikke med å så og plante ute

Primula, tulipaner og løytnantshjertet var riktig søte der de tittet ut av den hvite, myke dyna i dag tidlig.

Litt snø gjør ingen skade nå tidlig i mai. Det er verre hvis kuldegradene glefser til og iskald vind pisker små, vergeløse planter. Vi går mot fullmåne og klarvær. Stemningsfullt, men farlig, farlig når det gjelder frostnetter.

Jeg kjenner jeg er gledesdreper om dagen. Venner og kolleger lurer på om de snart kan så i bedene og sette ut småplanter som begynner å bli lange. Det går selvsagt an å gjøre en liten test, men jeg er så godt som sikker på at vi vil få flere frostnetter her i herdighetssone 4. Av erfaring vet jeg at det kan gå kaldt for seg i dagene etter 17. mai. Har du sarte planter ute, kan du også bre over dem et gammelt laken eller teppe om natten. Det hjelper.

Noen grønnsakplanter tåler å bli sådd tidlig. Jeg har dratt igang salat, spinat og gulrøtter ute i bedene. De har også fått selskap av ringblomster og dill for å pynte opp litt. Problemet er bare at det er så kaldt i jorda at det skjer lite på friland. Sår du senere, tar disse plantene ofte igjen dem som startet tidlig. Frøene klarer seg som oftest, men det er de små plantene som kan fryse hvis minusgradene slår til. Dette gjelder også gresset på potetene. Tar frosten dette, må de starte på nytt. Jeg har derfor satt mine litt ekstra dypt.   Mer tålmodig var jeg ikke.

Lov meg i alle fall at du venter med bønnene. De må ha god jordvarme, ellers råtner de før de spirer. Tomater, agurker og andre sarte grønnsakplanter, tåler heller ikke friske vindkast. Da får vi heller nyte løytnantshjertet (under) og andre hardhauser som har vært ute en vinterdag før.

Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage. Bookmark the permalink.

4 Responses to Det haster ikke med å så og plante ute

  1. Hege says:

    Utrolig vakre bilder!

  2. Jeg spår snø på 17. mai, og her kommer ikke noe annet enn stemor ut i pottene enn så lenge.

  3. Marita says:

    Stemor og Perleblomst er det jeg tør å ha ute i krukker nå. Alt annet må nok pent vente en måneds tid til.

  4. krepsemor says:

    Feilen vi gjør mest. er vel at vi sår altfor tidlig, og om en ikke har drivhus å flytte de til, så har en et kjempeproblem…..Mitt elskede drivhus gikk fløyten natt til 2.juledag i fjor, og et nytt er under oppføring, men det tar sin tid. I mellomtiden blir det trengsel innomhus! jaja, pyttsan!
    Ønsker deg en fin lørdagskveld!

Leave a Reply

