Den lykkelige eier av fem duppesoleier

Den grønne tjafsen på bildet er noe av det jeg er aller mest glad for i hagen akkurat nå. Jeg har ønsket meg duppesoleier (ranunculus aconitifolius) siden jeg så de hvite hodene nikke i bedet utenfor Landbruksmuseet i Ås for to år siden. Men det skulle vise seg at de ikke var så enkle å få tak i. Fredag kom fem fine, etterlengtede eksemplarer kjørende med posten fra Langangen planteskole, og nå er de kommet i jorda. Jeg lover å komme tilbake med bilder når de har slått rot og vendt seg til sine nye omgivelser.

Duppesoleien har vært i Norge siden tidlig på 1800-tallet forteller Plantearven. Den er hardfør, og den opprinnelige planten kommer fra Mellom- og Sør-Europa. Sølvknapp og hvite dupper er andre navn som blir brukt på folkemunne. Jeg falt for den enkle sjarmen, og skal ha duppesoleiene først og fremst som selskap til pionene (til venstre). Soleiene blir halvmeteren høye, liker fuktig jord og vil gjerne ha mulighet for litt skygge.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

3 Responses to Den lykkelige eier av fem duppesoleier

  1. Hagerommet says:

    Ååå de er sååå vakre!..er så heldig å ha fått en plante selv…lykke:))

  2. Hege says:

    Gratulerer! Heldige du, de er jo så fine. Leste om Duppesoleie i siste nummer av Hagetiend og der står det at de har vært kjent i Norge i alle fall siden 1694, at de har vært ekskusive og stod i de flotteste hager helt til utover 1800 tallet, da fikk de konkurranse fra nyere planter i rikmannshagene, men ble fortsatt tatt vare på hos de ‘ikke-så-velbemidlede’. Det står også, som du sier, at de ikke er så lette å få fatt på og at en årsak til dette kan være at de ikke er så lette å formere opp i stort antall. Lykke til! Gleder meg til å se bilder av blomstene etterhvert

  3. krepsemor says:

    Du er ikke alene om å jakte på den! Den er bare helt nydelig. Jeg må se og få anskaffet et par eksemplar, jeg også!

Leave a Reply

