Tulipaner: Nye åpenbaringer og snart klart for forundringspakken

Tiden er kommet for tulipanene, og noen av dem som er først ute er familieklenodiene langs husveggen. De er knall røde, kommer ofte som en hilsen til 17. mai og ble plantet av bestemoren til Per på slutten av 70-tallet. I noen år var de livretten til rådyrene, men nå har de fått stå i fred.

Det aller mest spennende er å følge med på hva som vil åpenbare seg i det lange bedet langs veien. Sist høst fikk jeg en halv bærepose med tulipanløk av min gode kollega Yana, som beholdt resten. Løken hadde gjort nytten sin i store bed med beplantning i fine formasjoner, men nå var de blitt til overs. Hva vi har i vente, er det ingen av oss som vet,  så her er det bare å følge med. Løken er plantet tett i tett, som en kant foran der det er satt av plass til georginene. Det jeg kan si nå er at tulipanene er av det småvokste slaget og det ser ut til at de er lyse i fargen. Da bildet ble tatt, hutret de litt i regnet.

En nykommer i sarte farger står og stråler i måneskinnsbedet en ettermiddag med regn. Muligens feil plassering, men det får gå for denne gang. Jeg klarer visst aldri å få ordentlig styr på dette med farger. Ikke er det så nøye heller.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

3 Responses to Tulipaner: Nye åpenbaringer og snart klart for forundringspakken

  1. Tulipaner er og blir flott! Ha en fortsatt fin kveld. Anne Kari

  2. Heldig du som har rådyr som fant på noe annet å meske seg med enn tulipaner! Jeg skulle gjerne hatt feriehagen full, men det går jo ikke. Spennende med sånn forundringspakke! Håper på flere bilder etter hvert. Og jeg bryr meg ikke så mye om farger blandes sånn eller sånn, jeg heller, Liker jeg plantene så liker jeg dem uansett😀

    • perogkari says:

      Jeg har prøvd alle rådyrtriksene, men jeg tror det er en kombinasjon som har gitt resultatet. I to år satte vi netting over. Helt utmerket, men tulipanene så ut som de var i fengsel. Så ble det blodmel, og senere har tulipanene fått stå i fred. Men det er jo mulig de spiser seg mette hos naboen, som bor litt nærmere skogen.

Leave a Reply

