Vakre Glaucidium Palmatum har fått barn

Det kan gå hardt for seg i staudebedet. Du kan ikke ta på deg silkehanskene når storvokste akeleier og stjerneskjerm gjør sitt beste for å ta knekken på primulaen og hverandre. Men det er en plante som alltid får god beskyttelse. For flere år siden kjøpte jeg en liten glaucidium palmatum på planteloppemarkedet til hagelaget. Et av medlemmene hadde sådd og fått frem noen fine planter, og jeg fikk beskjed om ta godt vare på min. Opprinnelig stammer den lys lilla skjønnheten fra Japan, og det er normalt at den vokser langsomt.

Nå har min plante blitt litt kraftigere for hvert år, og denne våren kommer den med et lite avkom like i nærheten av morplanten. Det står i staudeheftet som fulgte med Norsk Hagetidend at den kan bli opp til 60 centumeter lang. Min er nok av det småvokste slaget, men den klarer seg fint i halvskyggen mellom enerbuskene. Akkurat nå stor den og stråler.

Foto: Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage. Bookmark the permalink.

5 Responses to Vakre Glaucidium Palmatum har fått barn

  1. Sunniva says:

    Nydelig blomst. God helg🙂

  2. Else Dagrun Huru (også facebook, elsedagrun. says:

    Åh!
    Knusheldig er du. Min glaucidium palmatum er antakelig borte,uhu og snufs.
    Den er ikke noe l ett å få tak i heller, jeg betaler rikelig for en sånn for jeg ble orntlig glad i den.
    mvh else

    • perogkari says:

      Min plante er ikke så stor, men jeg skal gjøre et forsøk på å så av frøene som kommer. Lykkes jeg, kan du få en plante. Jeg tror det tok tre år før den kom med blomst for første gang.

  3. Else Dagrun Huru (også facebook, elsedagrun. says:

    Hei!
    Takk for ditt søte t ilbud,
    men tenk, plutselig sto den der, 10 skudd opp av jorden og da vet du, inni disse skuddene ligger blomsten gjemt, hvor mange store kvite blomster blir det i år? Jeg ble helt lykkelig, ett år gammel kom den med 8 store blomster, har fotografert den – inni blomstne sitter en humle!

    mvh Else, god sommer!

Leave a Reply

