Kortgått mat: Enkelt å så salat i kjeler og fat

I sommermånedene synes jeg det har en egen sjarm å være selvforsynt med salat. Litt av den har jeg oppe på terrassen. Der er det lunt, og det er tre meter til kjøkkenbenken.

Årets første ladning ble sådd i en en gammel, utrangert kjele jeg har hatt med fra barndomshjemmet mitt. Den egner seg ikke lengre til kokekar, så jeg syntes det var greit å gi den nye oppgaver. Jeg hadde ikke hjerte til å borre hull i bunnen, så den er drenert med småstein, som er dekket med restene av ei gammel t-skjorte. Så er det fylt på matjord. De små bladene som titter opp av kjelen er fra en pakke med plukksalat i ulike farger. Her er det strengt tatt sådd for tett, men så er det greit å luke og spise etter hvert. Salatkjelen blir også en dekorativ fargeklatt blant andre planter.

Nede i kjøkkenhagen har jeg sådd ulike typer salat i rader, og nå spirer den så det knaker.  Den står i en blanding av grei jord, kompost og noen never kugjødsel. Sår du i puljer nå utover, og velger litt forskjellige slag, har du salat til frosten tar den.

Kari K.

This entry was posted in Kjøkkenhage for nybegynnere, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

3 Responses to Kortgått mat: Enkelt å så salat i kjeler og fat

  1. Hege says:

    Yummy – så godt det så ut! Og en flott gammel kjele du har der

  2. Edgar says:

    Så veldig fristende ut den salaten der!
    Jeg har ikke så fin kjele, men kunne jo prøve i en krukke🙂
    På bakken går nok ikke hos meg pga snegler.

    • perogkari says:

      Hvert år holder jeg pusten og håper inderlig at iberiaskogsneglene ikke skal nå fram. For tre år siden var de to hus unna, men nå ser det ut til at de har gått en annen vei.

Leave a Reply

