En Karelsk Jomfru ankom med kurer

Hverdagen byr på mange hyggelige overraskelser. I dag tidlig fikk jeg overrakt en brun papirpose merket “Steintøy & Parfymeri”, og mellom håndtakene tittet det opp en frodig dame. Da jeg så litt bedre etter sto det også en håndskrevet hilsen der: “Karelsk Jomfru til rockekroken.” Gaven kom fra Guro i Bø og var sendt østover med felles kjente.

Karelske jomfruer er ikke min sterke side, men på bladverket så jeg at det er en begonia. Og da var det bare å lese og lære. Under Plantearven.no finner jeg at dette er en knollbegonia med det latinske navnet begonia x tuberhybridia. Det er en svært gammel plante med små, hengende, oransje blomster. Så her forstår jeg at det er en rockedame, som kan svinge seg i en ampel med tiden. Sorten er ingen jomfru, den er tvekjønnet, og blir derfor i Sverige kalt “Gumman og Gubben”.

Under Plantearven står det også at Karelsk Jomfru er en litt krevende dame. Hun blir vakrest i fargene i full sol og for mye vann ødelegger røttene. Da lurer melduggen rundt hjørnet. Planten formeres ved å ta toppskudd.

Denne hyggelige gaven betyr at begoniabestanden min nå er fordoblet. Jeg kjøpte en bladbegonia i Botansik hage i Oslo sist sommer, som er ute til herding. Nå er de blitt to der ute.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

4 Responses to En Karelsk Jomfru ankom med kurer

  1. guro i bø says:

    Hei ! Er sikker på at den” karelske jomfrua” kjem til å trivas i hagen dykkar! Den er lett å få til og blomstrar uten stans!

  2. Pingback: Rock´n roll-hagen: Den karelske jomfruen har slått ut håret | perogkari

  3. Pingback: Ble overraskt med frøgave i posten | perogkari

Leave a Reply

