Kortgått mat: Rabarbrapudding i syrinenes tid

Noen ganger er lykken bedre enn forstanden, og dette var den kreative kokkens dag. Det startet med at vi hadde fem eggehviter og en halv bolle utsøkt vaniljekrem til overs, og slik kan du ikke kaste.  Rabarbraen står der også  frisk og frodig.

Tanken var derfor å lage rabarbramarengs. Men jeg gjengir ikke denne oppskriften eksakt, for her var det en del som ikke stemte. Smaken ble utsøkt. Konsistensen pudding.

Først skrelte jeg 3-4 lange stilker rabarbra, kuttet dem i cemtimeterlange biter og kokte dem møre med sukker og bittelitt vann.  Hvor søtt du vil ha det, er en smaksak. Rabarbramassen ble silt raskt gjennom et dørslag, for at den ikke skulle være for fuktig. Eggehvitene ble pisket stive med 1-2 dl sukker og en liten skvis sitron. Halvdelen ble fordelt i en ildfast form og stekt på 150 grader midt i ovnen i 15 minutter. Så lant bra.

Nå fordelte jeg vaniljekremen, laget på eggeplommer, fløte og ekte vanilje, over marengesen, fylte på med resten av rabarbraen og smurte resten av den stive eggehviten over som et lokk. På toppen strødde jeg en pose mandelspon, som dukket opp i skapet. Så bar det inn i ovnen igjen i nye 15-20 minutter på 150 grader. Marengsen skal bli lysebrun.

– Du burde stekt en søt paideig eller en kake som bunn, kommenterte husets kakemonster da hun så resultatet. Fuktigheten i ravarbraen hadde ført til at marengsen hadde klappet sammen, men smaken var det ingen ting å utsette på. Så riktig rekkefølge bør være pai- eller kakebunn, vaniljekrem og rabarbra, for så å legge et marengslokk på toppen og steke det med til slutt. Det er ikke smart å kline eggehvite i bunnen av formen skal de se luftig ut.

Da desserten ble servert på hagebordet, til duften av nyplukkede syriner, var det første gang vi hadde hørt om rabarbrapudding. Syrlig, søt og klissete god.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kortgått mat: Rabarbrapudding i syrinenes tid

  1. Jeg kommer i sommerstemning av sånn, jeg! Hørtes digg ut. Og jeg må definitivt ha min egen rabarbraplante i feriehagen, hittil har jeg lånt fra naboen🙂

  2. Pingback: Kortgått mat: Oppskrifter på mye godt av rabarbra | perogkari

Leave a Reply

