Naturhagen: Et parfymeteppe av liljekonvall

Det ene hjørnet av hagen vår får lov til å leve sitt eget liv. Hvitveis og gauksyre har hatt sine perioder, og nå er det liljekonvallen som fyller hele denne kroken med sine hvite, parfymerte blomster. Hvor plantene kommer fra vet vi ikke, men de har spredd seg veldig godt, så det er tydelig at de liker seg under gran, furu og hassel.

Da jeg var liten visste jeg om et eneste liljekonvallsted. Dette var hemmelig og lå i et skogholt som het Kalvsveen.  Venninnen min, Randi, og jeg snek oss gjerne noen omveier for å villede eventuelle forfølgere. De hvite, blomstrende juvelene ble bevoktet av flere store maurtuer, og vi tråkket som besatt for ikke å få beina fulle av bitende småkryp. Lykken var å gå hjemover med nesen begravd i en stor bukett.

Jeg har også forsynt meg ute i hagen i dag, og nå fylles stua av konvallens karakteristiske duft av tidlig sommer.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

One Response to Naturhagen: Et parfymeteppe av liljekonvall

  1. Det er en yndig blomst! Historien din minner meg om da JEG var liten, og jeg plukket en stor bukett ramsløk-blomster som jeg ga til naboen. Det luktet nok ikke helt som parfyme, nei, men naboer har det jo med å takke pent når en liten gutt kommer med blomster🙂

Leave a Reply

