En liten, søt stevia

Her en dag fikk jeg helt tilfeldig spørsmål om jeg ville ha en steviaplante. Den var så liten og søt at jeg tok den med hjem og ga den større potte. Det er sagt og skrevet så mye om stevia, eller sukkerblad som den også kalles,  at det er moro å kunne se litt på den på nært hold.

Stevia er et søtningsstoff, med mye mer krutt enn sukker. Det er alle enige om. Men det strides om det er sunt, eller har dårlige bivirkninger, derfor ble ikke stevia godkjent som næringsmiddel av EU før høsten 2011. En del av bakgrunnen for diskusjonen finner du hos Wikipedia.

Mattilsynet sier dette.

Stevia blir brukt i matlagingen både i Sør-Amerika, Japan og flere steder i verden. Det er bladene som tørkes og strøs i maten. Min plante er så liten at den kan tas i en jafs, men jeg håper jo at den kan bli så stor at jeg kan få en smak utpå høsten. Med godt stell kan den bli opp mot en meter. Den liker sol og god jord. Stevia er varmekjær og kan ikke overvintre ute.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

3 Responses to En liten, søt stevia

  1. Bøllemamma says:

    Jeg snakka med en svært kunnskapsrik hobbygartner som overvintrer steviaen inne i 10-15 grader, ved et vindu eller med lys på dagen, og at den kan være en utfordring å få til å overleve vinteren. Han tar lager nye planter ved å ta skudd fra de gamle og skulle selge dem utpå sommeren. Krysser fingrene for at jeg får tak i😉

  2. Elisabeth says:

    Hm… Lurer veldig voldsomt på hvor jeg kan få tak i en slik liten søtsak her i mine trakter???

Leave a Reply

