Humle Brumle buzzer i irisen

De høye blå irisene er noen av mine favoritter, og de var ekstra fine i kveld da en ivrig humle drav med innhøstingen.

Humler er Hageselskapets merkesak dette året, derfor har jeg lært at de runde, trivelige surrekoppene har så sterke vinger at de kan buzze løs plantenes pollen. Det skjer ved at humla tar tak i blomsten mens den vibrerer sterkt med vingene. Dette sikrer også krysspolinering, kan jeg lese i Norsk Hagetiden nr. 5.

“Her lukter det nektar og pollen.”

“Jeg tror jeg tar en tur inn.”

“Nå ble det vel en fin, ny blomst, med gult i midten.”

Foto: Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage. Bookmark the permalink.

2 Responses to Humle Brumle buzzer i irisen

  1. Elisabeth says:

    Fin bildeserie.
    Har også iris her i hagen min, men de er spinklere og mer mørk blå.
    God lørdag hos deg.

  2. Hei! Flotte bilder. Humlen er veldig populær i feriehagen, elsker å studere den og fotografere. De er bare sååå fotogene .D

    Dui spurte om større blanke hermetikkbokser, og jeg tror at hermetisk frukt er av den typen som kan skrubbes ren. Hvor blank den er vet jeg ikke, det blir litt voldsomt med så store bokser på min lille balkong😀 Nyt helgen!.

Leave a Reply

