Kortgått mat: På tide å tynne gulrøttene

Gulrøttene kommer nå fint i radene sine, og som vanlig har jeg sådd tett nok, så det er tid for tynning. I første omgang lar jeg de små plantene stå ganske tett. Det er i snitt tre centimeter mellom gulrøttene. Når de er blitt en del større tar jeg så bort annenhver en, og spiser de små knaskerøttene. Da får resten god plass å utvikle seg på. Jeg har liten erfaring med å så gulrøtter i flere omganger, men har vært ute med reddikfrøposen for annen gang for å holde produksjonen oppe.

Salaten tynner jeg naturlig ved å plukke og spise de små bladene. Her blir også noen røtter med opp for å gi bedre plass til de andre.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

One Response to Kortgått mat: På tide å tynne gulrøttene

  1. Elisabeth says:

    God kveld!
    Takk for kommentar hos meg, så fant jeg veien inn hit. Og hjelpes meg, her var det mye interessant lesning. Både hage, fot, reise… Garantert vil jeg finne veien hit flere ganger.

    Har nyanlagt kjøkkenhage i år. Supergøy! I 3 høykasser som partiarken har snekra. Har sådd gulrøtter, ruccola, spinat, salat, urter, reddiker. Juksa litt jeg, ved å kjøpe sånne gulrotfrø på papirremser. Jammen har det tatt tid før de spiret, men så ser jeg forskjell på ugress og gulrot. Regner vel kanskje ikke med at jeg trenger å tynne, når det er slike papirremser. Eller hva tror du?
    I helga skal jeg lage spinatpai av de første, saftige bladene. Gleder meg!

    Nyt helgen! Så blogges vi :o)

Leave a Reply

