Kortgått mat: Tynn rabarbrasuppe kan drikkes som juice

Når jeg blander en skje bonderomantikk i barndomsminnene, dukker det opp en mugge med frisk, kald rabarbrasaft. Og inn gjennom nesen siver lukten av nyslått gress.

Bildet er hentet fra midt i juni. Far går med rytmiske steg over plassen bak huset og svinger ljåen i myke buer. Det legglange gresset kneler, far tørker svette fra pannen med baksiden av hånden, og ut kommer mor med en mugge rabarbrasaft. Den helles i glass, og far tømmer det første i tre slurker, mens jeg nyter og smaker.

Dette sommerminnet er nok en av grunnene til at jeg fortsatt koker tynn rabarbrasaft, kjøler den ned og drikker den som juice. Oppskriften er enkelt, og du kan prøve ut både vannmengde og sukker for å teste hva du liker best.

Fremgangsmåte: Kok opp 1,5 liter vann med 3-4 dl sukker. Skrell og kutt 4-5 rabarbrastilker i centimeterlange biter og kok den til de er helt møre. Tar ca. ti minutter. Jeg pleier å koke med en liten kanelstang. Det går også bra med vanilje. Til slutt rører jeg ut 1 ts potetmel i litt kaldt vann og heller det i kjelen i en tynn stråle. Gi det hele et lite oppkok mens du rører. Suppen er ferdig til avkjøling. En gang skal jeg også forsøke å kjøre det hele i en blender med is.

Ljå er jeg dårlig med, men rabarbraforfriskningen smaker også godt etter noen runder med gressklipperen.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kortgått mat: Tynn rabarbrasuppe kan drikkes som juice

  1. Jeg lager også sånn rabarbradrikk, Jeg har funnet ut at hvis jeg kutter opp i biter som bare er 2-3 mm tykke så fordeler fruktkjøttet seg flott i drikken. (Bruker evnt en visp) Da synes ikke jeg det er nødvendig med noe potetmel verken til saft eller suppe.

  2. Pingback: Kortgått mat: Oppskrifter på mye godt av rabarbra | perogkari

Leave a Reply

