En hvit uke i hagen med akeleier og prestekrager

Denne uka er det de hvite blomstene som har lyst opp deler av hagen vår. For tre år siden sådde jeg hvite akeleier. De spiret godt og er robuste og anvendelige. Men de må nok tøyles litt så de ikke tar over for nye av plassen. Jeg sliter litt for å få ordentlig fasong på et måneskinnsbed. Lammeørene begynner å gjøre nytten sin som bunnplanter, men fortsatt er det mørke flekker og fløyestjæreblomstene spriker i alle kanter. Her håper jeg derfor å komme tilbake med et godt bilde utpå sommeren.

Den hvite, doble valmuen er ny av året. Ikke akkurat kraftens mamma ennå, men her håper jeg den vil slippe rikelig med frø, så det blir en liten familie neste år.

Været har kommet og gått de siste dagene. Sol, vind, regn og torden har avløst hverandre. Midt ute på plenen  har vi satt av et ovalt naturbed med prestekrager.  Her kjører vi gressklipperen rundt og lar blomstene komme. Dette bildet er tatt under vindkast og våte forhold.

Forsommeren er potte-, flytte-, plante-, løfte- og bæretid. Nå må jeg snart se til å få plassert pottene på plassen sin, ikke bare stable dem langs veggene.

Foto: Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage. Bookmark the permalink.

One Response to En hvit uke i hagen med akeleier og prestekrager

  1. Bjørg Nina says:

    Heisann!
    Takk for vennlig kommentar. Ja, da tar vi for oss stell og vedlikehold i det grønne neste uke – da er jeg heldigvis ferdig med alt som heter eksamener for elever… skulle nesten tro det er jeg som skal opp til eksamen, er like nervøs og kjenner det i maven som lærer også!
    Kan ikke fri meg fra at havene er vakre når de får leve fritt også (innen visse grenser ;:OD)

    Ha fin søndag og uke!

Leave a Reply

