Kjentmannsmerket 48: Bushet opp til hvalryggen på Andersrudåsen

En liten fanfare. Denne søndagen har vi tatt vår aller første kjentmannspost. Og synes du tittelen over er litt pussig, så er ordvalget hentet fra håndboken for Kjentmannsmerket, som har ledet oss fra den brede sti og ut i terrenget over Bindingsvann. For den som ikke er så lokalkjent, befinner vi oss sør i Østmarka, i grenseområdet mellom Ski og Enebakk.

Det er Skiforeningen som setter ut de 50 postene. De er spredd på alle deler av Oslomarka og står ute i tre år. Vi valgte å begynne på hjemlige trakter, og kjørte til parkeringsplassen ved Durud, nær Enebakkveien ved Gran. Skravla gikk såpass at vi neppe kunne forveksles med en elg, nå midt i jakta.

Høstdagen var strålende fra starten. Rask gange på rød- og blåmerket sti i 800 meter og så rett venstre mot gapahuken i sørenden av Bindingsvann. Her kan du sykle hvis du har lyst, på en småhumpete grusvei. Så måtte nybegynnerne skjerpe seg litt, for vi er mest vant til å vase rundt i skogen på lykke og fromme, på leting etter bær og sopp. Opp den bratte bakken til høyre og så videre inn det smale skaret på toppen der veien gjør en knekk. Bekken klukket til høyre for oss, og så var spørsmålet når vi hadde gått langt nok til å være på rett åskam.

Vi fleipet med ordet bushing, som høres artig ut for en hedmarking, og kravlet oss opp på første åsen. Det var en for tidlig, så vi diltet ned i det myrlendte søkket og opp tråkket på andre siden. Her hadde det tydelig gått folk før. Hvalryggen var ikke vanskelig å kjenne igjen. Grått, nesten blankskurt berg buet som som et digert dyr, og så var vi framme ved tavlen på treet, som fortalte at vi var på rett sted.

Utsikten er svært variert. I ene retningen ser du Bindingsvann i høstprakt (bildet øverst). Hadde kameraet vært dreid mot venstre, ville du sett industrifeltet på Gran. Men vi får glede oss over at det også gror i næringslivet i Enebakk.

Så ble det mat, kaffe og lette steg tilbake, med første “post” i sekken.

På bildene elles ser du både høstlyng, Per på hvalryggen og elgbæsjen i bushen.

Per og Kari

This entry was posted in Foto, Kjentmannsmerket, Ut i naturen and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Kjentmannsmerket 48: Bushet opp til hvalryggen på Andersrudåsen

1. Mette says:

Gratulerer med første Kjentmannspost – et par poster til, så kan dere kalle dere kjentiser i Marka! Tok sjøl første post i den nye boka søndag – post 33 Holmenåsen. Parkerte ved Skimuseet i Holmenkollen og fant posten 200 meter unna. Der spiste vi matpakka, drakk te og skravlet i vei lenge, før vi gikk tilbake til bilen. Letteste Kjentmannspost ever! Etterpå tok vi en post til: Vetterkollen fra den gamle boka, som kom ut i 2010. Postene står ute til september neste år, så her må jeg skynde på for å komme i mål.
    Lykke til videre i postjakten!

Mette

2. Pingback: Kjentmannsmerket 50: Kosetur i sludd til Dødens skyggedal | perogkari