Inn med georgineknoller og gladiolløk for vinteren

For nøyaktig ei uke siden blomstret den gyldengule georginen. Dette var sesongens siste. Nå har frosten blitt seg fast, bladene er blitt brune og den lille skjønnheten visnet og takket for seg. Da var det tid for å grave opp knollene også.

Mange kvier seg for å ha georginer, fordi de tror at det er mye jobb med å overvintre dem.  Jeg har flere større “tuer”. og det tok en drøy time å få dem i hus. Metoden er helt enkel. Jeg spar opp plantene med god margin, slik at jeg ikke skader knollene. Rister av jorda så godt jeg kan, og pirker bort det meste av det som sitter i mellom. Er det knoller som er råtne eller skadet må disse fjernes, så det ikke sprer seg til resten. Så klipper jeg av bladene noen centimeter over festet, legger knollene luftig i store åpne plastpotter og setter dem frostfritt i krypkjelleren.

Noen ganger har jeg drysset over torvstrø for at de skal holde seg tørre. Men dette pleier ikke være noe problem hos oss.

De røde gladiolløkene er også kommet opp av jorda. Dette er enkelt med et lett spadetak. Disse ligger også i kjellerhi og venter på våren.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

