Flettede julekurver: Lykkekløver ble et tema med variasjoner

Det er ikke så ofte jeg tenker over at hageinteressen og gleden over å brette og flette fint papir har noe felles. Men da jeg skulle sette hanker på disse ni julekurvene så jeg tydelig at jeg hadde latt meg inspirere av lykkekløveren til å teste mange muligheter.

Tidligere var det i første rekke rullene med glanspapir som ble kjøpt inn til jul. Nå finnes det snart ingen grenser for hva slags papir du kan få tak i, og selv må jeg ofte prøve meg fram, for å se om jeg liker det ferdige resultatet.

Her er det lykkekløveren som går igjen, men enten du velger geometri, hjerter, stjerner eller andre motiv, finnes det mange muligheter.

Når jeg sitter på Norsk Landbruksmuseum i Ås og fletter kurver i to helger før jul, får jeg ofte spørsmål om jeg også bruker tapet som meteriale. Personlig er jeg veldig blad i papir, spesielt fordi det er føyelig og lett å ha med å gjøre.

Kurvene over er i mange farger, og jeg har også flettet noen helt lyse. Men min erfaring er at den norske julefargen fortsatt er rød. Stilen og mønstrene endrer seg litt, men verken fransk landliv eller blånissene klarer å ta over helt.

Du har kanskje også lyst til å lese: Her finner du papir og sjablonger eller flettede kurver med stjerner.

Kari K.

This entry was posted in Advent, Jul, Papirpåfunn. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

