Katter jeg har møtt: Fødsel under restaurantbordet

capeverdekatt1“Mat ikke kattene” sto det på ark langs veggen. Restauranten på Hotel Parque das Dunas på Cape Verde ville ikke at de fire huspusene skulle bli for nærgående der ute på terrassen, men det forsvant nok en og annen bit under bordet likevel. Noen av stamgjestene samlet også opp fiskerestene sine og bar dem til et foringssted ute i hagen.

En av de ivrigste rundt bordene var kattemor. Hun var rund som ei kule, og har du hatt et kattekull eller tre, så du at det ikke var lenge til fødsel. – Her blir det flere enn en, sa jeg til Per en kveld.

capeverdekatt2Morgenen etter vinket en av de andre gjestene på meg og fortalte med kroppsspråket at jeg skulle gå forsiktig. Under den blå duken på ene restaurantbordet lå en fornøyd kattemor med fire diande kattunger. Alle var blanke, runde og i god form. Hun hadde født dem på en lav hylle langs veggen, men fant snart ut at de kravlet rundt og trillet utfor  kanten. Så da var det bare å flytte etter.

Her var det tydelig en del gjester som ikke var så vant til kattunger. Kom det et lite pip fra en av de små, løp de til for å hjelpe. Det var ikke så enkelt å forklare at kattemor hadde full kontroll.

Kari K.

This entry was posted in Katter jeg har møtt. Bookmark the permalink.

3 Responses to Katter jeg har møtt: Fødsel under restaurantbordet

  1. Rita Hansen says:

    Jeg har to trikolore jentepuser som jeg hentet hos dyrebeskyttelsen i sommer, så her er det absolutt liv i leiren🙂 Jeg trenger ikke tv lengre, underholdning nok å følge med på sprellene til Mina og Mira! Takk for besøket på bloggen min, og stell godt med din Apple Blossom!
    Hilsen Rita

    • perogkari says:

      Vi har også en trefarget hittepus, der noen kvittet seg med kullet på motorveien. Etter snart 13 år er Pernillepus blitt nesten husvarm, men hun er fortsatt veldig redd brå bevegelser og lukkede dører.

  2. Anne says:

    Hittepuser er dessverre altfor vanlig. Selv naboen flytta fra sin og overlot den til sin egen skjebne. Den ble nesten vill og veldig sky og ikke minst veldig sulten. I dag heter den Miso og oppfører seg nesten som en hund. Når den hører at jeg går ut, kommer den løpende og er med på hagerunder, kjempekoselig. Ha det godt! Hilsen Anne

Leave a Reply

