Første steg mot eget drivhus i hagen

Drømmen om et eget drivhus i hagen begynte å gro for mange år siden. Tomten er på nær 1700 kvadratmeter, så det er plass nok, men det har vært mange andre arbeidsoppgaver, derfor har det måttet vente. En annen hidring er at ingen av oss er den fødte snekker, så det må assistanse til.

drivhusbokTil jul fikk jeg boken “Vis meg ditt drivhus” av den danske hageguruen Claus Dalby. Nå har jeg bladd, sett på bilder, og snart lest meg gjennom historiene om 121 vakre, små hus bygget for planter og uteliv. Dette har virkelig gitt næring til tankeprosessen og lyst til å planlegge videre.

Første bud er at drivhuset ikke må være for lite. Jeg ønsker også inderlig at det skal kunne holde plussgrader hele året. Da kan jeg overvintre en del planer der ute og også starte tidlig. Så spørs det hva dette vil kreve av isolasjon og koste i fyringsutgifter.

Drivhuset skal ikke være noen stylet sommerstue. Jeg vil gjerne dyrke mat og ha noen varmekjære planter der. Men det er fint om det også blir plass til et par små stoler og et lite bord, så det blir mulig å slappe av en stund med tak over hodet. Det må være strøm, men trengs det vann også?

Mye er selvsagt et spørsmål om pris. Da jeg solgte barndomshjemmet mitt for et drøyt år siden, sa jeg for spøk at småbruket skulle byttes i drivhus. Nå er dette å ta i. Først må jeg lese og forhøre meg mer, før jeg kaster meg over markedet. Jeg kommer til å oppdatere bloggen om hvordan det går. I morgen skal jeg ut i hagen med målbånd for å se hvor langt det er mellom ripsbusker og epletrær.

Har du erfaringer og råd når det gjelder drivhus, hører jeg gjerne fra deg.

primulakurvTil jul fikk jeg også boken “Urter for helse og velvære” og Norsk hagekalender. Pluss en kurv med mat, produsert i nærmiljøet. Der har ost og marmelade nå måttet vike plassen for årets første primula.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

3 Responses to Første steg mot eget drivhus i hagen

  1. marieann60 says:

    Lykke til med planene! I går kom Dalbys bok i posten til meg, og jeg drømmer… Akkurat nå er jo en fin tid å planlegge på. Jeg skal følge med hvordan det går med dere. Så vidt jeg har forstått er det en stor fordel å ha vann i nærheten.

  2. Rita Hansen says:

    Vi er litt i samme båt tror jeg, sysler mye med drivhusplaner selv for tiden. Jeg har vært i kontakt med 3-4 leverandører nå, og det er veldig vanskelig å bestemme seg. Det er mye lekkert, men huff så dyrt det er hvis man skal ha litt størrelse og god kvalitet…. Du kan jo titte innom bloggen min der jeg akkurat har skrevet om dette. Så har jeg også snakket med WiilabGarden i Sverige, de har nydelige drivhus og leverer gratis til Norge.
    Lykke til🙂

  3. Så spennende!!! Jeg har ikke drivhuserfaringer å øse av, men gleder meg til å lese om dine erfaringer framover😀 Det med oppvarming vinterstid – er det en ide å dele opp drivhuset i 2 rom, sånn at du ikke trenger å varme opp hele gjennom vinteren? Innlagt vann er vel spørsmål om hvordan du vil vanne plantene – du sparer nok litt tid og krefter på å ha tilgang på vann i nærheten. Men kanskje finnes det mobile slangesystem spom fjernes om vinteren, så slipper du å uroe deg for om det fryser. Lykke til!

Leave a Reply

