Everest Base Camp 1: Veien blir til mens du går, hopper og spinner

Skittentøykurven stinker av svett treningstøy og leggmusklene kjennes ut som om de har fått seg en  omgang  med kjevlet. Vi har startet treningen for å nå Everest Base Camp i god form.

Everestforberedelse

Blogg eller ikke? Dette har vært spørsmålet. Det er ikke alle som liker å lese om andres turforberedelser. Nå har vi bestemt oss for å skrive et innlegg i uka fram til vi reiser. Så kommer vi tilbake med en turrapport. Har du erfaring fra denne eller lignende turer, må du gjerne dele dem med oss i kommentarfeltet.

Avreisen til Nepal er 18. mars, og vi har valgt å dra med det danske selskapet, Topas Travel, som vi har gode erfaringer med. Hele turen er på 18 dager, og i tolv av dem  skal vi gå i fjellene. Målet og vendepunktet er Everes Base Camp som ligger på 5350 meter. Det er herfra de fleste klatreekspedisojnene til verdens høyeste fjell, Mt. Everest (8850 m),  starter. Så her kan vi ta en kikk på de virkelig tøffe jentene og guttene. Høyeste punktet på ruten vår er toppen Kala Pattar (5545 m), og personlig vet jeg at det var omtrent så nær himmelen  magen min besemte seg for å bli akutt sjøsyk da vi stampet siste lia opp Kilimanjaro. Men det nytter det ikke å gruble over nå.

I reiseguider og turbeskrivelser står det at vi vil klare å gjennomføre denne fotturen hvis vi er i grei allmenform. Vi er ikke puddinger i utgangspunktet. Men nå har vi bestemt oss for å gjøre en litt ekstra innsats for å ha overskudd til å nyte opplevelsene under ferden; og ikke bare streve oss fra sted til sted. Det er også greit å trene viljen til å yte dag etter dag, så du vet hva du går til når du må holde koken.

Vår gode treningsrådgiver er kollega Anita. Hun har vært aktiv idrettsutøver, og holder fortsatt et skyhøyt mosjonsnivå på sykkelen. Første spørsmålet var “når skal dere dra?”, og så begynte hun å liste opp ukene på en liten, gul klistrelapp.

Først 14 dager hard trening: Kondis, hver dag og styrketrening seks av dagene. Samtidig var det bare å fortsette og gå de fire kilometrene til jobben hver morgen, slik jeg pleier. Første harde perioden falt sammen med minus 15 ute, så vi regnes vel nå som en del av inventaret på treningssenteret. Refrenget  hos oss om dagen lyder: “Det sier Anita”, og hun sier blant annet at vi må trene variert, for ikke å overbelaste beina.

Dette har ført til at vi for aller første gang i våre liv har satt våre bein i en spinningsykkel. Nå skal det sies at jeg trodde dette var en sykkel der jeg måtte trå med samme motstand som dem som trener til Birken, så det var en glede å oppdage at jeg bare hadde min egen pust og melkesyre å slåss med.

Per jobber for å bli venner med spinningsykkelen, mens han koser seg på tredemølla. Jeg må tukte meg selv  for å gå knallharde intervaller i motbakke, for Anita sier at det er viktig. I tillegg er vi med på timer i bodyattack og tabata, det vil si fellestrening der musklene og pusten piper og du sjangler ut som en svetteklatt. Da tenker jeg at dette vil komme til nytte når jeg står opp i grålysningen og setter kursen for Kala Patter.

Nå har vi rolig uke, og selv om kroppen er mør, finner den seg i kjøret. På programmet står tre dagers allsidig trening  og så skal jeg selvsagt gå til jobben som vanlig. Rene hvilehjemmet før Anita sier at det er på´n igjen for alvor fredag.

Investering til turen så langt: Guidebøker, kart og gode innejoggesko.

Du har kanskje også lyst til å lese: Kilimanjaro – en fantastisk tur

Kari K.

This entry was posted in Reise and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Everest Base Camp 1: Veien blir til mens du går, hopper og spinner

  1. Pingback: Gå på tredemølle, kan det være trening da? | perogkari

  2. Pingback: Everest Base Camp 3: Svett moro med tabata og bodyattack | perogkari

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s