Everest Base Camp 2: Gå på tredemølle, kan det være trening da?

EverestforberedelseEr dette alvor, spurte jeg skeptisk da Kari kom hjem og presenterte treningsmetoder før gåturen vår opp til Everest Base Camp i Nepal.

Ikke kunne jeg skjønne hvilken treningseffekt vi skulle få av å gå på tredemølle. Det burde da ikke gi noen puls særlig over  hvilestadiet. Tenkte jeg eplekjekt.

Men vi gikk nå trøstig i vei etter Anita Jansens opplegg. Hun er spinningsinstruktør på Stamina Hot i Ski, eks-norgesmester i terrengsykling og ble nummer tre i ekstrembirken i fjor, så hun burde jo ha greie på trening.

Vi skulle altså bare gå. Etter å ha prøvd meg fram har jeg nå funnet ut at 6,2 km/t er riktig fart for meg. Først går vi oss varme de første 14 minuttene der stigningen øker gradvis opp til 7 prosent. Deretter smeller jeg opp på 14 prosent stigning og går den i 3 minutter, før jeg “hviler” på 9 prosent stigning i 2 minutter. Deretter opp på 14 prosent stigning igjen i 3 minutter, og ned til 9 i 2 minutter.

Fire ganger skal denne intervallen gjentas, før vi trapper gradvis ned en og en stigningsprosent i ett minutt, helt til vi er nede på helt flat mølle.

Når vi er ferdig, har jeg gått i underkant av 4,5 kilometer, i løpet av 42-43 minutter.

Og jeg må innrømme: “Hvilepuls” er ikke noe du går dette programmet med. I hvert fall ikke hvis den ikke ligger på mellom 180 og 185 slag i minuttet! Spesielt i de to siste 3-minutterne på 14 prosent stigning skal du komme et godt stykke opp mot makspuls. Da har denne treningsmetoden god kondisjonseffekt.

Vi har nå vært gjennom en såkalt hvileuke, det vil si at vi har trent “bare” tre ganger. Nå er det full rulle igjen med trening hver dag. Søndag valgte vi å trene beina, men kanskje mest psyken, da vi gikk fra Langhus til Drøbak. Det er et godt stykke, og tok fire og en halv time uten pause, annet enn å gå sakte av og til.

Og så tok vi bussen hjem…

Les også: Veien blir til mens du går, hopper og spinner

Per

This entry was posted in Reise and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Everest Base Camp 2: Gå på tredemølle, kan det være trening da?

  1. Pingback: Everest Base Camp 3: Svett moro med tabata og bodyattack | perogkari

Leave a Reply

