Everest Base Camp 3: Svett moro med tabata og bodyattack

EverestforberedelseTabata står på treningsmenyen hver fredag, men dette er langt fra søsteren til tapas. Jeg pleier å være så svett og sliten når jeg snubler ut av salen, at det eneste jeg klarer er å fnise. Men la meg ta det fra starten.

Som vi har skrevet i de to første innleggene om dette temaet, har vi intensivert treningen for å være i god form når vi skal gå til Everest Base Camp. Nå er vi inne i en hvileuke. Det vil si at vi trener bare tre ganger, pluss at jeg fortsetter å gå de fire kilometrene til jobben, som vanlig. Hverdagsmosjonen teller ikke med. Søndag gikk vi en runde på ski, mandag lot vi beina trille 45 minutter på spinningsykkelen og fredag er vi klare for en styrkeprøve igjen.

I denne oppkjøringen har det vært viktig for oss å finne varierte treningsformer, helst som begge trives med. Personlig er jeg koordineringssløv og må holde meg unna aerobic og andre typiske synkronøvelser. Ellers koker det fort under topplokket. Vi fikk et tips om å forsøke bodyattack. Dette er en røff kondisjonshalvtime med høye kneløft, jogging, spark og sprett. Og den er så enkel at du kan ta i så mye du orker.

Etter en slik dampene oppvarming, peser vi rett over i tabata. Vi har hørt rykter om at noen har fått seg en real overraskelse, etter å ha trodd de skulle på en form for yoga. Det som venter er god, gammeldags intervalltrening. Åtte øvelser er satt sammen, to og to, i fire sett. Armer, bein, mage og rygg får kjørt seg etter tur. 20 sekunder full innsats og 10 sekunder til å skifte stilling. Hver øvelse repeteres fire ganger i raskt tempo, og det er et minutts pause mellom de doble settene. Dette vil for eksempel si at du veksler fire ganger mellom armhevinger og løping på stedet med høye kneløft. Og de to verste har kjekke, engelske navn som “killers” og “mountain climbers”. Det siste kan jo passe bra for vår del. Uansett hvor hardt det er, drives du fra øvelse til øvelse og klarer akkurat så vidt å holde ut en halv time.

Fra helga går vi på´n igjen, 14 harde dager.

Hvis du har lyst til å lese mer om forberedelsene våre:

Everest Base Camp 1: Veien blir til mens du går, hopper og spinner

Everest Base Camp 2: Gå på tredemølle, kan det være trening da?

Kari K.

This entry was posted in Reise. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s