Lader opp til Hagemessen 2013

katmandublomstDenne uka har jeg hatt et ben i hver sin verden på ettermiddagen. Jeg har kost meg med å sortere bilder fra Nepal-turen, samtidig som jeg kribler etter å komme ordentlig igang med hagesesongen. I ettermiddag var det faktisk så ille at jeg kjøpte to pakker med persillefrø i matbutikken, for jeg vet hvor treig den er til å vokse.

Hagemessen 2013 åpner dørene på Lillestrøm fredag, og det blir grønne dager hele helgen. For meg er dette et sted som får både fantasien og følelsene i sving, og det lover godt at det reklameres med  enda flere demonstrasjonshager enn tidligere. De færreste går hjem for å kopiere dem, men artige påfunn får egne ideer til å gro.

Personlig lar jeg meg ofte sjarmere av de små utsalgene med god fagkunnskap. Samtidig kan du banne på at jeg i år også kommer ut med noen pussige løkplanter fra Nederland og får tilgivelse på hjemmebane, bare jeg ikke kommer med en lama. Og så var det dette med provokasjonene. Nei, jeg vil verken ha ferdigplen, ferdigmur eller rosa hagestøvler for damer. Da løper jeg og gjemmer med i det fineste drivhuset på messen og nekter å flytte meg før de blir med meg hjem og setter det opp på utvalgt plass.

Katmandublomst2Nå er det noen dager igjen, så i morgen varmer jeg opp med stormøte for de lokale hagelagene. Dit kommer anleggsgartner Tor Smaaland for å snakke om livet etter “Late hager”, som boka het. Hageråd og hageprat er alltid artig. Akkurat nå kjenner jeg at jeg har lite behov for å dyrke latskapen. Så kjære sol, skru opp termostaten et hakk, så det blir litt vårliv ute.

Katmandublomst3Mens jeg venter, kan jeg kose meg med disse bildene fra den andre verdenen. Krukka med blomster (øverst) sto som velkomst til en av Katmandus trivelige hagekafeer. Over alt kunne du finne en liten blomsterdekorasjon, og Buddhaen i kveldslys  sto på takterrassen til Hotel Tibet, der vi bodde.

Så da er det bare å redigere noen flere Himalayabilder, så skal du snart få se hvordan vi hadde det på turen.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Lader opp til Hagemessen 2013

  1. Aud på Dal says:

    Hagemessen er det man ser frem til nå på våren og noe alle gleder seg til. Mye man kan bli fristet av der, har ikke helt bestemt meg for om jeg skal dit ennå. Får se når fredag kommer om det blir en tur. Kos deg på messen:-)

    • perogkari says:

      Jeg er på leting etter et romslig drivhus, så det er hovedgrunnen til at jeg tar turen for å skaffe meg litt mer kunnskap. Og så er det alltid artig med litt inspirasjon.

  2. Jannibele says:

    Hvilken herlig tur du har hatt! Blir spennende å se flere bilder. Ja, vi er mange som lader opp til messen. Er redd jeg kommer til å gå på en kjøpe-smell. Samboeren har nok lyst å sette forbud, da han snart får frøsådd i barberskummet:) God messe!

Leave a Reply

