Hagemessen 2013: Romatikken blomstrer og fargene blir frekkere

hagemessen13-1Baljen med lilla syriner hadde alt fått solgtlapp og rundt sto rosa roser og nikket i rosebuene. Bildet over er fra standen til Krukkegården. Hvite ranunkler hadde foldet ut skjørtene og det var blomster til og med på støvlene.

hagemessen9hagemessen13-8Den romantiske cottagestilen har fortsatt et godt grep om norske hager skal vi tro Hagemessen 2013. Handlevognene som trillet rundt i messehallen på Lillestrøm i ettermiddag sladret også om at det er en landlig nostalgi som fortsatt gjelder. På øret hørte jeg flere spørre etter bestemorplanter.

Samtidig er det i ferd med å snike seg inn en mer leken stil, og fargene blir frekkere.

Hagemessen13-4hagemessen13-5Dette viste ikke minst alle de muntre innslagene fra gartner- og blomsterdekoratørelevene på Vea. Har du liten plass kan du for eksempel lage en vertikalhage. Stikk enkle rør inn på hyllene og fyll den med alt fra stemor og takløk til krydderplanter. En annen mulighet er å bruke skroget av fuglekasser. Blomsterdekorasjonene som ble laget av fremtidens fagfolk gikk i nyanser av oransje, lime og rosa/lilla.

hagemessen13-7Fordelen med å være på Hagemessen en fredag ettermiddag var at det var god plass i lokalene. Personlig er jeg veldig glad i de litt uformelle seksjonene med birøktere, roseelskere, fuglekikkere, Hagegale og små utsalg med utsøkte godbiter. Messens mest kuriøse tilbud måtte være å få neglene malt i gult og svart av foreningen “La humla suse”.

hagemessen13-6Skulle jeg ønsket meg noe, måtte det være enda flere representanter fra spesialgartnerier og stands med artige hagevarer. Nå skal jeg gjøre en opptalling i de små posene for å se hva jeg er blitt eier av. Det er i alle fall noen pussige pelargonier, poser med utsøkte blomsterertfrø, tomater i ulike varianter og en aubergin, som bare fulgte etter meg hjem. Så da vet jeg hva jeg skal bruke deler av lørdagen til.

hagemessen13-3En del av tiden gikk med til å se på det som fantes av drivhus, og noe av det mest nyttige var å møte andre hageeiere med drivhuserfaring. Kataloger og adresser flyter på kjøkkenbordet, og så blir det avveiningene. Aller helst vil jeg ha et estetisk pent hus, som også holder frosten ute midt på vinteren.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Hagemessen 2013: Romatikken blomstrer og fargene blir frekkere

  1. Takk for flott rapport! Jeg får ikke dratt dit i år, så det blir ekstra spennende å følge med på blogginnlegg.

    Skal dere bygge drivhus! Så gøy – det blir vel litt å lese om prosessen framover. Lykke til med å bestemme type – kanskje det aller vanskeligste skrittet? Fortsatt god helg!

    • perogkari says:

      Nå er det hjertet og hjernen som har en drivhuskamp. Ren funksjonalitet i glass opp mot mer trivelige varianter. Brosjyrer og nettsteder finleses, og samtidlig fikk vi en del gode råd fra drivhuseiere på hagemessen, så beslutningen tas i helga.
      Kari K.

  2. Fint innlegg og flotte bilder:)
    Lykke til med drivhuset.

  3. Villrose says:

    Gratulerer med drivhusavgjørelsen🙂
    Jeg hadde samme kriterier, og endte opp med et fra Gartnerteknikk (utstillingsmodell). Solid, og har holdt tempen noen grader over frost gjennom to vintre uten bobleplast og lignende tiltak.

  4. Pingback: Hagemesser, hagedager og hageshow i 2014 | perogkari

Leave a Reply

